Selasa, 15 Disember 2015

Saya dihina, dicerca kerana tolong Melayu

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

 
Ismail Sabri dipersalahkan kerana memberi pengecualian sewa enam bulan kepada penyewa di Mara Digital.




Apabila saya melancarkan Mara Digital yang khusus untuk usahawan Melayu/Bumiputera, sambutan dari orang Melayu/Bumiputera amat menggalakkan.

Sekurang-kurangnya usahawan Bumiputera yang selama tidak mendapat di IT Mall lain dapat diberi peluang.

Bagaimanapun, ‘pihak lain’ menentangnya sejak dari awal Low Yatt 2 diumumkan, lebih-lebih lagi bila Mara Digital diperkenalkan. Ada yang beri tiga bulan sahaja untuk Mara Digital ini survive.

Saya menjangkakan rintangan-rintangan. Tapi paling menyedihkan bila ada di kalangan orang Melayu yang menghentam saya mengenai Mara Digital ini.

Saya dipersalahkan apabila beri pengecualian sewa enam bulan kepada penyewa. Tujuan saya untuk kurangkan bebanan kepada penyewa sebab biasanya tempat baru perlukan masa untuk dikenali dan maju.

Orang ini bimbang jika free rental peniaga akan turunkan harga dan tentu akan beri saingan kepada peniaga-peniaga di mall lain. Lagi pun kononnya harga handphone dah fix jadi tak mungkin turun harga..ini pun kenyataan beliau yg bercanggah. Dia lupa bahawa bukan handphone semata-mata dijual di sana tetapi juga accessories produk IT yang boleh turun harga.

Bagi saya terserah kepada kebijaksanaan peniaga. Yang saya hairan sepatutnya kita suka harga turun.

Sepatutnya kita suka ‘free rental’ untuk bantu orang Melayu tapi saya dihina dan dicerca kerana nak tolong Melayu.

Saya sangat mengharapkan sokongan orang Melayu/Bumiputera untuk kejayaan Mara Digital ini. Perancangan saya untuk buka di seluruh negara bagi lahirkan lebih ramai usahawan Melayu dalam bidang IT.

Saya tak kisah kalau tak mahu sokong tapi jangan cuba gagalkan. Walaupun apa pun halangan dan rintangan ia tidak akan melemahkan semangat saya tapi akan saya jadikan ini sebagai cabaran untuk perkuatkan lagi semangat saya bagi meneruskan usaha saya untuk membela usahawan Melayu/Bumiputera ini.

(*)  Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah

Tiada ulasan: