Rabu, 23 Disember 2015

Bas diserang, penumpang Islam lindungi sahabat Kristian

SINAR HARIAN


Bas diserang, penumpang Islam lindungi sahabat Kristian


NAIROBI - KENYA. Kisah ajaib ketika kumpulan militan Somalia, Al-Shabaab menyerang sebuah bas di Kenya Isnin lalu menyaksikan bagaimana penumpang yang beragama Islam menolak permintaan militan untuk menyerahkan penumpang Kristian.

Memetik laporan Reuters, serangan yang menyebabkan dua penumpang terbunuh itu berlaku  di Mandera, Kenya ketika bas itu dalam perjalanan ke ibu kota Nairobi.

Menurut seorang penumpang yang beragama Islam, Abdi Mohamud Abdi ketika kejadian, lebih 10 anggota Al-Shabaab masuk ke dalam bas dan memerintahkan penumpang Islam memisahkan diri daripada penumpang Kristian, namun ditolak mereka.

"Kami bahkan memberikan pakaian keagamaan kami ke penumpang bukan Islam itu sehingga mereka tidak mudah dikenali. Kami bersatu-padu," kata Abdi.

"Para militan mengancam akan menembak kami, namun kami tetap menolak dan melindungi saudara-saudara kami. Akhirnya mereka menyerah dan pergi, namun dengan peringatan akan kembali lagi," ujarnya.

Terdahulu beberapa siri serangan Al-Shabab pernah menyerbu sebuah bas sebelum ini dan telah membunuh 28 penumpang Kristian.


Tiada ulasan: