Selasa, 15 Disember 2015

Azmi Sharom mohon kes hasutan dibicara di Mahkamah Tinggi



Profesor undang-undang Dr Azmi Sharom yang dibicarakan di Mahkamah Sesyen di bawah Akta Hasutan 1948 hari ini memohon agar kesnya didengar di Mahkamah Tinggi. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Disember, 2015.Profesor undang-undang Dr Azmi Sharom yang dibicarakan di Mahkamah Sesyen di bawah Akta Hasutan 1948 hari ini memohon agar kesnya didengar di Mahkamah Tinggi. – Gambar fail The Malaysian Insider.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Profesor undang-undang Dr Azmi Sharom yang dibicarakan di Mahkamah Sesyen di bawah Akta Hasutan 1948 hari ini memohon agar kesnya didengar di Mahkamah Tinggi. Permohonan difailkan peguam Azmi, Gobind Singh Deo pagi ini.

Hakim Amernuddin Ahmad yang mendengar kes itu akan membuat keputusan esok jam 10 pagi.

Pada 2 September tahun lepas, pensyarah Universiti Malaya itu didakwa mengikut Seksyen 4(1)(b) dan Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan berhubung komen beliau dalam satu artikel bertajuk 
 
"Take Perak crisis route for speedy end to Selangor impasse, Pakatan told" yang disiarkan sebuah portal berita. Jika sabit kesalahan di bawah mana-mana satu dakwaan, beliau akan menghadapi hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara sehingga 3 tahun atau kedua-duanya.

Azmi dalam permohonannya berkata beliau berpeluang mendapat pembelaan di bawah Seksyen 3 (2) akta tersebut namun, Seksyen 3 (3) akta sama boleh memberi kesan kepada pembelaannya.

Seksyen 3 (2) akta itu menetapkan “kecenderungan menghasut” tidak mencukupi bagi mensabitkan seorang yang dituduh dengan jenayah “menghasut”.

Manakala seksyen 3 (3) akta itu pula menetapkan niat seseorang tidak relevan sekiranya beliau dibuktikan melakukan hasutan.

Gobind berkata, kes Azmi hari ini yang diputuskan Mahkamah Persekutuan pada 6 Oktober, 2015 sebagai selaras dengan Perlembagaan, akan mempunyai percanggahan dengan satu lagi kes di bawah akta sama iaitu kes Melan Abdullah melawan pendakwa raya.

"Kes ini akan menyebabkan kesukaran dalam persoalan undang-undang sewaktu perbicaraan kerana hakim perlu membuat keputusan di antara 2 penghakiman yang bercanggahan.

"Oleh itu, kita serahkan kepada mahkamah tinggi menentukannya," kata Gobind.


Tiada ulasan: