Ahad, 22 November 2015

Lepasan IPTA dan Institut Pendidikan Guru IPG Semakin Bertambah Tetapi Kuota Jawatan Kosong Guru Terhad. Belum Tambah Lagi Lepasan IPTS

BERITA SEMASA


Lepasan IPTA dan Institut Pendidikan Guru IPG Semakin Bertambah Tetapi Kuota Jawatan Kosong Guru Terhad. Belum Tambah Lagi Lepasan IPTS

jawatan kosong guru


Ada kalangan yang bergelar, pada mulanya tidak perancangan mahu bergelar guru. Ada juga kalangan yang jadi guru sekolah selepas tidak dapat peluang pekerjaan selepas bergelar graduan. Pilihan terakhir katanya.

Ada yang juga kalangan guru yang apabila dihantar dan ditempatkan ke pedalaman Sabah dan Sarawak tidak sampai setahun, dua sudah meronta-ronta meminta untuk dihantar semula ke Semenanjung.
Jikalau sudah bekeluarga, Berita Semasa fahamlah juga kekangan yang dihadapi mereka untuk minta ditukarkan segera. Dah namanya kena bertugas untuk melaksanakan tanggungjawab yang telah diamanahkannya bukan?

Jadi kepada yang dapat peluang menjadi guru itu, gunakanlah dan hargainya peluang yang telah diberikan sebaiknya-baiknya. ramai lagi yang terus menunggu peluang di luar sana.

 

Jawatan Kosong Guru VS Lepasan IPG, IPTA, IPTS Bidang Pendidikan

Hakikatnya hari ini jawatan kosong guru di Malaysia sangatlah terhad dibandingkan dengan jumlah graduan lepasan Universiti Awam IPTA dan juga Institut Pendidikan Guru IPG yang terus melangkaui jumlah penawaran yang sedia ada.

Situasi ini bertambah buruk lagi dengan siswazah pendidikan daripada Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang terus meningkat setiap tahun.
  • Kementerian Pendidikan Malaysia KPM : Ditugaskan untuk pengambilan guru di Malaysia
  • Suruhanjaya Perkhdimatan Awam SPA : Ditugaskan untuk pelantikan guru yang akan dimaklumkan KPM mengenai jawatan kosong guru yang ada
P/S : Terima kasih kepada guru yang benar-benar layak bergelar guru di Malaysia yang tidak banyak kerenah dan tidak jemu-jemu mendidik anak bangsa kita.

PP/S : Kerajaan ada kuasa untuk mengawal semua ini. mahu atau tidak sahaja. Mengapa mesti dibiarkan antara penawaran, permintaan dan juga peluang jawatan kosong guru terus berpanjangan. Dan situasi ini tidak hanya berlaku kepada sektor pendidikan sahaja. Malah pelbagai jurusan yang tiada permintaan dalam pasaran pekerjaan terus ditawarkan di IPTA, IPTS. Sampai bila?


Tiada ulasan: