Khamis, 5 November 2015

Laman web MITI siar kandungan teks TPPA

 
Ia mempunyai 30 bab dengan beberapa ratus muka surat


tppa 1


KUALA LUMPUR: Kandungan teks Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) akan dihebah di laman web Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dalam tempoh kurang 24 jam.

Menterinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, pihaknya membuat keputusan itu selepas ia dibangkitkan oleh Ahli Dewan Rakyat.

“Teks ini dapat diakses di dalam laman web MITI dalam tempoh 24 jam. Teks ini panjang, ada 30 bab, beberapa ratus muka surat. Panjang ceritanya.

“Nothing to hide,” katanya sewaktu menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2016 pada Khamis.

Selain itu, Mustapa turut menafikan dakwaan bahawa perjanjian TPPA satu bentuk penjajahan baru.

“TPPA ini telah menimbulkan banyak kontroversi, ada yang mengatakan ini satu bentuk penjajahan baru dan ada yang menganggap ini sebagai kerjasama yang tidak saksama.

“Kita sudah ada lebih 500 lebih pelabur di luar negara. Pelaburan asing di Malaysia berjumlah kira-kira RM470 bilion, tetapi pelaburan Malaysia di luar negara pula lebih RM500 bilion,” ujarnya lagi.

Jelasnya, rakyat di negara ini seharusnya sedar bahawa dakwaan bahawa Amerika Syarikat (AS) akan menindas pelabur-pelabur dalam negara juga adalah tidak benar.

“Kita harus sedar bahawa syarikat-syarikat perladangan Malaysia ada di Russia, bank-bank kita ada di Singapura.

“Kita harus sedar syarikat-syarikat kita ada di luar, malah jumlah pelaburan syarikat-syarikat Malaysia di luar jauh lebih besar dari pelaburan asing negara kita,” katanya.

Tiada ulasan: