Ahad, 22 November 2015

Kalau Umno Join PAN, Ok ?

Oleh: Dr Tanaka Mustafa 

 



  




 






1) Ada yang bertanya saya, bagaimana jika orang Umno tak mahu join Pas, tetapi mahu join Pan? Saya jawab, itu sudah bagus. Asalkan bukan Umno.

2) Mungkin orang Pas tak setuju dengan saya. Mereka tentu mahu orang Umno masuk Pas. Tetapi jika orang Umno itu tak suka sama Pas, its Ok lah to join Pan.

3) Soalan lagi, kalau begitu parti pengkhianat itu akan jadi kuat, kan? Saya jawab, Pan bukan parti pengkhianat. Ia adalah parti yang membawa aspirasi baru yang cuba untuk mengisi kekosongan yang Pas tidak mahu capai.

4) Pan tetap parti pengkhianat! Saya jawab, tidak. Yang khianat mungkin 18 orang pimpinan itu sahaja yang berpakat menubuhkan Pan.Itu pun hanya pada pandangan orang Pas.

5)Tetapi bagi orang Umno yang menyertai Pan, kita tidak perlu anggap ia pengkhianat. Mungkin Umno sahaja yang akan anggap ia khianat.

6) Pan akan bergerak sebagai parti arus nasional setelah habis generasi bekas pemimpin Pas yang memimpin Pan itu berlalu. Generasi seterusnya yang mengemudi Pan, tidak harus kita gelar pengkhianat.

7) Mungkin tahaluf siyasi dengan Pan generasi seterusnya boleh berlaku. Pan hari ini mungkin mesra Dap. Akan datang, belum tentu Dap akan mesra dengan Pan.

Tiada ulasan: