KUALA LUMPUR,  Gimik pembangkang untuk menolak Bajet 2016 bermula malam ini apabila Kementerian Kewangan selesai menggulung Rang Undang-undang Perbekalan 2016.


Pembangkang akan memulakan permainan politik dengan cuba menolak bajet tersebut dengan membuat undian belah bahagi.

Kegagalan meluluskan Bajet 2016 akan menyebabkan kerajaan yang diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terbubar.

Bagaimanapun, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang awal-awal lagi sudah menyatakan parti itu kan mengambil sikap berkecuali dan tidak akan undi bagi pembangkang.

Keputusan tersebut pastinya menyukarkan pembangkang yang memerlukan undi Pas dengan sokongan 40 ahli Parlimen Barisan Nasional.

DAP juga seperti tidak serius untuk menolak bajet apabila penasihat parti itu, Lim Kit Siang digantung daripada sidang Dewan Rakyat selama enam bulan baru-baru ini.

Beliau mempunyai cukup masa untuk memohon maaf selepas mempersoalkan integriti Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia tetapi gagal berbuat demikian.

Dalam keadaan pembangkang memerlukan angka untuk tolak bajet, tindakan Kit Siang tersebut jelas menunjukkan mereka tidak mampu menolak bajet tersebut.

Najib dijangka tiba di Dewan Rakyat jam 6.30 petang bagi memastikan usaha pembangkang itu sia-sia.