Isnin, 23 November 2015

Berintergritikah Amanah bila tawarkan diri ganti wakil PAS di P. Pinang - Azman Shapawi

 Oleh Syed Mu'az Syed Putra

 
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Seorang pemimpin PAS mempersoalkan kesediaan Parti Amanah Negara (Amanah) menawarkan diri bagi mengisi kekosongan jawatan ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) mewakili PAS yang dipecat di Pulau Pinang.
 
Selain itu, Pengerusi Lajnah Dakwah PAs Terengganu Azman Shapawi Abdul Rani juga menganggap parti baru diterajui bekas pimpinan PAS masih belum diuji serta tiada jasa dalam kerajaan negeri Pakatan Harapan yang diketuai DAP.
 
"Kalau dia betul-betul berintergriti dia tidak menawarkan diri malah dia sepatutnya merasakan bangga dengan kawan-kawan mereka yang berjuang penuh istiqamah dengan PAS ini meneruskan khidmat di Pulau Pinang.
 
"Sepatutnya dia tidak menawarkan diri sebab jasa Amanah itu tidak ada lagi di Pulau Pinang, biarlah orang yang ada jasa buat kerja," katanya kepada Antarapos.
 
Beliau diminta mengulas kenyataan pemimpin Amanah yang bersedia menggantikan ahli JKKK yang dipecat baru-baru ini kerana enggan menyokong Pakatan Harapan di negeri itu.
 
Setiausaha Agung Amanah, Mohd Anuar Mohd Tahir berkata parti itu sudah pun memiliki calon yang dipilih oleh Pengerusi Amanah Pulau Pinang, Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa bagi menyertai kekosongan dalam kerajaan negeri itu. 
 
Ujar Azman Shapawi lagi, langkah menawarkan diri oleh Amanah itu dilihat tidak bijak meskipun berada dalam pakatan yang serupa dengan DAP.
 
"Sebab walaupun mereka ini asalnya orang PAS, itu peribadi...sekarang ini atas nama parti, kita berjuang dalam pilihan raya atas nama parti bukan peribadi.
 
"Jadi sepatutnya Amanah tidak boleh menawarkan diri begitu sahaja kepada kerajaan Pulau Pinang semata-mata untuk dia ganti tempat PAS," katanya.
 
Beliau menambah kejayaan pentadbiran DAP itu dalam pilihan raya umum yang lalu hasil kerjasama dengan PAS dalam Pakatan Rakyat bukan Amanah yang baru ditubuhkan.
 
"Tidak patut begitu sebab kejayaan itu di bawah PAS bukan bersama dengan Amanah," katanya.
 
 

Tiada ulasan: