Ahad, 4 Oktober 2015

UPKK, UPSRA ditangguh Isnin, Selasa

SINAR HARIAN


jerebu
Notis penutupan sekoah selama dua hari pada 5 dan 6 Oktober ditampal di pagar Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 9 (2) berikutan arahan Kementerian Pendidikan hari ini. - Foto Bernama


PUTRAJAYA - Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) serta Ujian Penilaian Sekolah Rendah Agama (UPSRA) pada Isnin dan Selasa (5 dan 6 Oktober), ditangguhkan ekoran pengumuman penutupan semua sekolah di beberapa negeri oleh Kementerian Pendidikan berikutan keadaan jerebu yang semakin buruk.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha berkata, pelaksanaan peperiksaan UPKK kepada 207,343 calon yang diselaraskan jabatan itu di seluruh negara bagi subjek Ulum Syariah (UPKK 02/01) pada 2.30 petang esok, dan subjek Sirah (UPKK 03/01) serta Jawi Dan Khat (UPKK 05/01) pada Selasa, adalah ditangguhkan.

"Penangguhan ini melibatkan semua pusat peperiksaan seluruh Malaysia. Tarikh baharu bagi pelaksanaan peperiksaan bagi tiga subjek berkenaan akan dimaklumkan kemudian berdasarkan kepada suasana dan Indeks Pencemaran Udara (IPU) semasa.

"Pelaksanaan peperiksaan pada Rabu dan Khamis berjalan mengikut jadual," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Beliau juga menyarankan kepada semua agensi bertanggungjawab melaksanakan Kelas al-Quran dan Fardhu Ain (Kafa) mengambil tindakan segera memaklumkan arahan penangguhan peperiksaan itu kepada setiap pihak terlibat.

Selain itu, Othman berkata Jakim juga menyambut baik keputusan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) yang menangguhkan peperiksaan UPSRA pada Isnin dan Selasa ini, selaras dengan arahan Kementerian Pendidikan.

"Peperiksaan UPSRA di semua sekolah kelolaan JAWI di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan akan ditunda kepada Isnin dan Selasa depan (12 dan 13 Oktober).

"Bagi jadual hari Rabu dan Khamis berjalan seperti dijadualkan kecuali ada arahan lain daripada Kementerian Pendidikan," katanya.

Terdahulu, Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid mengumumkan bahawa semua sekolah di Semenanjung kecuali Kelantan, diarah tutup dua hari bermula esok berikutan keadaan jerebu yang semakin buruk di negeri-negeri berkenaan.

Dalam pada itu, Mahdzir berkata kementerian akan memantau setiap jam keadaan jerebu di Kelantan, Sabah dan Sarawak. - Bernama


Tiada ulasan: