Jumaat, 2 Oktober 2015

Perarakan Gospel juga patut dilarang -ISMA

 
ISMA berpendirian larangan menggunakan pembesar suara di luar masjid dan surau kecuali untuk azan dan iqamah bercanggah dengan hak kebebasan beragama.


Presiden-ISMA,-Abdullah-Zaik-Abdul-Rahman


PETALING JAYA: Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) menentang cadangan kerajaan Pulau Pinang untuk mewartakan larangan pembesar suara di luar masjid dan surau di Pulau Pinang kerana tindakan itu bercanggah dengan kebebasan hak beragama yang diamalkan di negara ini.

Presiden ISMA, Abdullah Zaik Abdul Rahman berkata, sekiranya cadangan itu diwarta dan dikuasakan, Kerajaan Pulau Pinang juga perlu mengambil tindakan sama dengan mewartakan larangan perarakan Gospel.

“Tindakan kerajaan Pulau Pinang tidak selari dengan dasar liberal yang mana pihak berkuasa tidak boleh ,mengambil apa-apa tindakan penguatkuassaan terhadap amalan mana-mana agama.

“Kalau nak wartakan, wartakan juga larangan Perarakan Gospel dan lain-lain yang mengganggu keselesaan orang ramai,” katanya kepada FMT.

Kerajaan Pulau Pinang akan mewartakan keputusan larangan menggunakan pembesar suara di luar masjid dan surau kecuali untuk laungan azan dan iqamah dalam jangka masa terdekat selepas mendapat perkenaan Yang Dipertuan Agong.

Perkara itu dinyatakan melalui surat Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang bertarikh 1 September lepas berhubung keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang bertarikh 1 dan 2 Julai dan disahkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang pada 23 dan 24 Ogos lepas.

Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin menyokong cadangan Kerajaan Pulau Pinang itu kerana mengikut syariat Islam hanya azan yang boleh dilaungkan tambah lagi Islam amat menitikberatkan ketenteraman orang lain.

Tiada ulasan: