Selasa, 20 Oktober 2015

Pandikar tuntut Kit Siang mohon maaf

SINAR HARIAN


Tan Sri Pandikar Amin Mulia
Tan Sri Pandikar Amin Mulia
 
 
KUALA LUMPUR - Tan Sri Pandikar Amin Mulia hari ini menuntut Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang membuat permohonan maaf tanpa syarat ekoran kenyataannya menuduh beliau menyalah guna kuasa sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat serta cuba mensabotaj siasatan mengenai syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB). 
 
Menurut Pandikar Amin, sekiranya Kit Siang tidak membuat permohonan maaf dan menarik balik kenyataannya itu, tindakan akan diambil terhadap beliau.
 
"Kalau Gelang Patah (Kit Siang) tidak minta maaf tanpa syarat pada saya, tak tarik balik (kenyataan), maka satu usul akan dibuat. Jadi minta disampaikan kepada Gelang Patah, bila tiba masanya nanti, tarik balik," katanya.
 
Pandikar Amin mengambil masa kira-kira 30 minit untuk menyampaikan keputusannya itu selepas meminta laluan daripada Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali (Pas-Kuala Nerus) yang sedang membahaskan Rang Undang-undang Profesion Kesihatan Bersekutu 2015.
 
Semalam, Kit Siang ketika mencelah hujah Mohamed Hanipa Maidin (Amanah-Sepang) berhubung tafsiran Peraturan Mesyuarat 77(3) mengenai prosiding mesyuarat Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) ketika ketiadaan pengerusi atau naib pengerusinya, berkata Yang Dipertua Dewan Rakyat itu telah menggunakan kuasanya untuk menangguhkan mesyuarat PAC, sedangkan kuasa itu tidak dinyatakan dalam mana-mana Peraturan Mesyuarat.
 
"Tidak ada peruntukan beri kuasa kepada Tuan Yang Dipertua untuk berhentikan satu jawatankuasa khasnya PAC daripada bermesyuarat. 
 
"Adakah Yang Berhormat Sepang bersetuju ini satu salah guna kuasa Tuan Yang Dipertua yang tidak patut berlaku dan ini merupakan satu sabotaj penyiasatan 1MDB," kata Lim.
 
Selain itu, Pandikar Amin turut memperjelaskan laporan media yang dibuat Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berhubung cadangan untuk memfailkan usul undi tidak percaya kepada perdana menteri di Dewan Rakyat kali ini.
 
Dalam isu itu, Pandikar Amin mengingatkan bahawa sebarang usul sepatutnya dibuat 14 hari sebelum sidang mesyuarat bermula bagi membolehkannya dipertimbang dan diterima masuk pada sesuatu sesi mesyuarat.
 
"Jadi jika usul itu difailkan sekarang, ia mungkin hanya diterima masuk pada sesi mesyuarat akan datang, jadi jangan salahkan saya kalau usul itu tidak diterima pada mesyuarat kali ini," katanya yang turut menuntut kefahaman daripada pihak pembangkang agar tidak mempolitikkan keputusan itu kelak. - Bernama
 
 

Tiada ulasan: