Rabu, 28 Oktober 2015

MALU WEHHH...SAMPAI LIONG SIK SENDIRI MINTA DIRINYA CEPAT DISAMAN!!

shahbudindotcom

 
 
 
Baru beberapa hari yang lalu, Ahli Parlimen Mersing, Abdul Latif Ahmad memuji Najib Razak yang disifatkannya umpama "roti canai bertelur" kerana keberaniannya melaksanakan cukai GST dalam suasana ekonomi dunia yang tidak menentu.

Menurut beliau, Tun Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim yang pernah menjadi Menteri Kewangan sebelum ini pun tidak cukup keberanian untuk melaksanakan sistem cukai itu.

Dengan ini Najib adalah seorang yang berani. Ini bukan nasib, tapi ini adalah kepandaian dan kebijaksanaan yang terancang, kata beliau melontarkan pujiannya.

Abdul Latif berkata demikian sebagai menolak andaian pelbagai pihak yang menyifatkan Najib sebagai pemimpin penakut berikutan sikapnya yang tidak cukup tegas, lambat dan terlalu berhati-hati dalam banyak perkara sehingga label yang sering dikaitkan dengannya ialah umpama "roti canai kosong" atau "roti canai tanpa telur".

Antaranya sikap penakutnya ialah tentang tindakannya mahu menyaman akhbar The Wall Street Journal  atau WSJ yang masih tertangguh sehingga kini walaupun berpuluh-puluh hari Selasa telah berlalu sebagaimana yang dijanjikannya sebelum ini.

Setelah surat tuntutan penjelasan yang dihantar kepada WSJ dijawab dengan mereka tetap mempertahankan laporan yang dibuat mengenai wang RM2,600 juta yang masuk ke akaun peribadinya, Najib kini menjadikan kepastian mengenai Akta Speech pula sebagai alasan menangguhkan samannya itu.

Kemudian apabila bekas Presiden MCA, Ling Liong Sik membuat dakwaan bahawa Najib "mengambil wang orang lain untuk dimasukkan ke poketnya"  sambil bersetuju dengan gesaan Tun Mahathir tentang perlunya beliau berundur daripada jawatannya, Perdana Menteri juga menghantar notis tuntutan meminta maaf dan menarik balik kenyataan tersebut dalam tempoh masa tujuh hari sekiranya tidak mahu berdepan dengan saman di mahkamah.

Bagaimanapun Ling Liong Sik hanya memerlukan tempoh masa kira-kira tiga hari saja untuk menjawab tuntutan itu dengan bertegas tidak akan menarik balik atau memohon maaf, sebaliknya sedia berdepan di mahkamah bersama keinginan mahu melihat Najib berdiri di kandang saksi mempertahankan dirinya.

Namun demikian, sehingga ke hari tidak diketahui sama ada saman itu akan menjadi kenyaaan atau sebaliknya. Peguamnya, Hafarizam Harum semalam hanya berkata, beliau akan menemui Najib dalam waktu terdekat ini untuk mendapatkan kata putus mengenainya.

Soalnya, bila lagi mahu disaman bekas Presiden MCA itu? Kenapa terlalu lambat dan terhegeh-hegeh dalam bertindak?

Jika benar berani melaksanakan GST sebagai tanda "roti bertelur", kenapakah dalam melakukan tindakan saman seperti tidak cukup keberanian sedangkan ia telah dilafazkan sebelum ini?

Di ketika rakyat hampir seluruhnya bersetuju mengenai "roti canai kosong"  yang selalu dikaitkan dengan Najib itu dan menjadikannya sebagai gurauan sama ada di media sosial dan juga dalam kehidupan seharian, hari ini Ling Liong Sik sendiri melahirkan kehairanan tentang kelambatan itu.

Saya juga kehairanan mengapa beliau mengambil masa yang terlalu lama untuk menyaman, tetapi saya akan terus bersabar, kata Ling lagi.

Dengan kenyataan ini bermakna Ling sendiri mahu dirinya cepat disaman oleh Najib. Beliau jelas tidak sabar mahu berdepan dengan Perdana Menteri di mahkamah.

Tidak ramai orang sebenarnya di dunia ini yang mahu atau suka kena saman, lebih-lebih lagi oleh seseorang yang berjawatan Perdana Menteri.

Tapi Ling Liong Sik betul-betul membuktikan dirinya "roti canai bertelur"....dan Najib sehingga ini masih lagi "roti kosong". 


Tiada ulasan: