Khamis, 1 Oktober 2015

Kenyataan Rakyat M'sia Guna Pakej Internet Perlahan Adalah Fakta - Salleh

Oleh: SHARON LING
 
 
Salleh Said Keruak.


KUCHING: Kenyataan mengenai sebanyak 71 peratus rakyat Malaysia yang memilih menggunakan pakej Internet lebih murah dengan kelajuan lebih rendah adalah berdasarkan fakta, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Beliau berkata, angka tersebut bukan rekaannya tetapi ia sebenarnya adalah data daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

"Berdasarkan statistik mereka, 71 peratus lebih berminat untuk membeli pakej yang berpatutan walaupun tahap kelajuannya adalah rendah.

"Saya beritahu fakta dan fakta itu daripada SKMM. Saya tidak mereka fakta, saya hanya menyatakannya," katanya kepada pemberita selepas mengadakan mesyuarat dengan Jabatan Penerangan negeri di sini, Khamis.

Salleh sebelum ini dikritik kerana membuat kenyataan di blognya mengenai rakyat Malaysia lebih gemar menggunakan Internet pada tahap kelajuan lebih rendah antara 384 Kbps ke 1 Mbps walaupun terdapat kelajuan lebih tinggi.

Antara yang mengkritik beliau ialah penasihat DAP, Lim Kit Siang yang mengatakan bahawa isu sebenar ialah Internet berkelajuan tinggi di Malaysia menawarkan kadar caj terlalu tinggi dan tugas menteri berkenaan sepatutnya menjadikan ia berpatutan.

Salleh yang mempertahankan kenyataan di blognya berkata, beliau bersetuju dengan Lim yang mahukan hubungan Internet berkelajuan tinggi pada kadar berpatutan.

Beliau turut mengalu-alukan idea mengenai bagaimana untuk mencapai hasrat berkenaan tetapi katanya, sebarang kritikan yang diberikan perlu membina dan berfakta, bukan hanya berdasarkan sebahagian kecil kenyataannya itu.

"Saya tiada masalah sekiranya anda memberi pandangan dan kritikan yang membina tetapi mengatakan saya salah bila saya memberitahu fakta, saya tidak tahu.

"Mereka mahukan kelajuan tinggi, saya juga mahukan kelajuan tinggi dan mencari jalan bagaimana untuk menjadikannya lebih murah. Tetapi kita tidak melaksanakannya serta-merta di Malaysia kerana keutamaan adalah kelajuan, kemampuan dan liputan," tambahnya.

Tiada ulasan: