Jumaat, 30 Oktober 2015

EXCO Pahang tegur Mufti Perlis

 
Syed Ibrahim Syed Ahmad berpendapat terdapat percanggahan mengenai fatwa ‘Larangan Berzikir’ yang dikeluarkan oleh Mufti Perlis.


syed,maza


PETALING JAYA: Seorang EXCO Negeri Pahang menegur mufti di negara ini supaya supaya tidak mengeluarkan fatwa dengan sewenang-wenangnya sebaliknya perlu merujuk kepada ajaran Islam sebenar.

Exco Dakwah Islamiah dan Tugas-Tugas Khas Negeri Pahang, Datuk Syed Ibrahim Syed Ahmad menegaskan, mufti juga tidak seharusnya mengeluarkan sesuatu fatwa atas arahan daripada mana-mana individu mahupun berdasarkan pendapat sendiri.

Syed Ibrahim mengulas mengenai fatwa yang telah dikeluarkan oleh Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr Maza) baru-baru ini yang berkata menari untuk berzikir melanggar hukum syarak.

Syed Ibrahim berpendapat terdapat percanggahan mengenai fatwa ‘Larangan Berzikir’ yang dikeluarkan oleh Mufti Perlis itu.

Katanya, apabila terdapat perkara yang disifatkan bercanggah di antara fikrah dan fatwa sejak kebelakangan ini membuatkan institusi agama disalahguna untuk kepentingan pihak tertentu.

“Sebelum ini mereka pernah melarang berzikir dan sepakat mengatakan zikir itu adalah bidaah. Kini, amalan zikir dibolehkan tetapi dikeluarkan pula fatwa larangan zikir menari.

“Apa-apa sahaja perbuatan yang tidak elok ketika beribadah sememangnya sudah jatuh pada hukum haram dan tiada penjelasan untuk hal itu lagi.

“Selain itu, banyak lagi hukum yang dizahirkan semata-mata untuk mengeluarkan fatwa yang terang-terangan bercanggah setiap hari. Hal ini menyebabkan ramai orang Islam kita menjadi keliru,” katanya yang dipetik daripada Sinar Harian Online.

Baru-baru ini, Dr Maza menerusi kenyataannya menyatakan satu gerakan yang berlaku secara spontan (tamayul) tanpa niat untuk beribadah semasa berzikir atau membaca Al-Quran dan lain-lain adalah tidak dilarang.

Mengulas perkara itu lagi Ibrahim menyatakan kenyataan yang dibuat menyebabkan timbul kekeliruan dalam kalangan umat Islam serta boleh mewujudkan pertelingkahan dan perpecahan ummah.

“Kita menyeru agar fatwa celaru yang dikeluarkan ini bukan untuk meraih sokongan populariti. Isu ini perlu diperbetulkan untuk menghentikan kekeliruan di kalangan umat Islam,” kata Syed Ibrahim.

Tiada ulasan: