Khamis, 1 Oktober 2015

Ada kaedah tingkat kelajuan internet

internet
Kos untuk mempertingkatkan jalur lebar adalah tinggi, maka kerjasama antara kerajaan dan swasta amat penting.
 
 
SHAH ALAM - Kelajuan internet di negara ini mampu dipertingkatkan ke tahap yang lebih baik sekiranya ada usaha sama antara kerajaan dan pihak swasta.

Pensyarah Fakulti Teknologi Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Dr Abdul Razak Hamdan berkata, kos untuk mempertingkatkan jalur lebar adalah tinggi, maka kerjasama daripada kedua-dua pihak amat penting.

“Kos yang mahal itu boleh dikongsi bersama antara kerajaan dan swasta melalui skim-skim tertentu.

“Sebagai contoh, kerajaan memberikan subsidi atau geran kepada syarikat swasta yang terlibat dan dengan cara itu mampu membuatkan pengguna dapat menerima capaian internet yang lebih laju dengan kadar kos yang berpatutan,” katanya.

Menurutnya, menjelang tahun 2020, internet menjadi salah satu utiliti yang penting maka perlu kerajaan menyediakan kemudahan itu.

Selain itu, pihak swasta perlu bersama-sama memberikan perkhidmatan yang terbaik dan tidak hanya mengejar keuntungan.

Beliau berkata, walaupun bandwidth telah ditambah kadar capaian internet tidak akan berada pada tahap kelajuan yang sama sepanjang masa.

“Konsepnya seperti kita bina lebuh raya, lebih banyak lorong dibuka maka akan lebih laju tetapi jika ramai yang mahu menggunakan kemudahan yang sama pada waktu yang sama, sudah pasti laluan lebuh raya itu akan menjadi sesak,” katanya.

Kelmarin, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata, kerajaan mahu memastikan menjelang tahun 2020 sekurang-kurangnya 95 peratus daripada rakyat  mempunyai akses internet.

Salleh berkata, sebanyak 71 peratus rakyat Malaysia memilih untuk menggunakan perkhidmatan internet yang perlahan kerana ia lebih murah berbanding perkhidmatan yang menawarkan capaian lebih pantas.

Menerusi laporan kajian yang dikeluarkan oleh syarikat teknologi Akamai, berkenaan kelajuan internet di seluruh dunia, Malaysia disenaraikan di tempat ke-70 di dunia yang mana kadar secara keseluruhan kelajuan internet adalah sebanyak 5.0 Megabit sesaat (Mbps).

Kajian itu turut menunjukkan yang negara jiran Malaysia, Singapura berada pada kedudukan yang lebih baik iaitu di tangga ke-14, Thailand di tangga ke-42 serta Sri Lanka

Tiada ulasan: