Isnin, 28 September 2015

Tragedi Mina: Syahid Atau Persoalan Sikap?



Oleh: Nabieh Rahmat


Saya membayangkan jika ratusan ribu jemaah yang sedang melontar jamrah itu adalah bangsa Jepun. Adakah akan terjadi tragedi? Ataukah semuanya akan beratur dengan baik sambil menunggu giliran masing-masing untuk melaksanakan rukun haji tersebut?

Sudah ribuan orang meninggal dunia di Mina sejak 20 tahun yang lalu, kebanyakannya kerana berasak-asakan, tolak-menolak, dan bergaduh ketika sedang beribadah, termasuk kali ini yang telah menyebabkan kehilangan nyawa sedikitnya 700 orang.

Mari kita lihat tragedi-tragedi yang serupa dalam beberapa tahun terakhir :

Tahun 2006 - Lebih dari 360 jemaah meninggal akibat dipijak-pijak ketika sedang menjalankan ritual melontar jamrah di Mina, yang terletak sekitar lima kilometer dari Makkah.

Tahun 2004 - Sebanyak 244 jamaah meninggal dunia ketika para jemaah berasak-asak di Mina. Ratusan orang lainnya cedera dalam insiden di hari terakhir rukun haji tersebut.

Tahun 2001 - Akibat tolak-menolak di Mina menyebabkan 35 jemaah haji meninggal setelah terjatuh dan terpijak-pijak. Insiden tersebut terjadi di hari terakhir musim haji tahun itu.

Tahun 1994 - Sebanyak 270 orang meninggal dunia akibat terpijak-pijak ketika ritual melontar jamrah di Mina.

Julai 1990 - Sebanyak 1 426 orang jemaah haji terkorban dalam tragedi terowong Mina. Jemaah berebut-rebut, terjatuh dan terpijak-pijak ketika berada dalam terowong yang menghubungkan Makkah ke Mina dan Arafah.

Setelah sekian banyak tragedi yang terjadi, masihkah kita akan ‘mengejar keutamaan meninggal dunia di Mekah', walaupun sebenarnya banyak yang berpunca daripada tidak disiplin dan menzalimi para jemaah yang lain? Ataukah kita masih ingin mengejar keutamaan waktu-waktu tertentu walaupun ‘perlu' menyakiti para jemaah yang lain seperti tolak-menolak demi mencium Hajarul Aswad?

Bukankah Nabi SAW melarang bahkan untuk sekadar melangkah bahu jemaah yang datang lebih awal ketika solat Jumaat?

Lalu syahidkah mereka yang terkorban itu? Ia adalah urusan Allah SWT semata-mata, kerana Dia lah Sang Pemilik nyawa insan. Tetapi tidak berdisiplin dan tidak bersabar bahkan ketika sedang beribadah adalah sesuatu yang perlu direnungkan dan dijadikan muhasabah.

Tahniah kepada pihak Tabung Haji kerana menjaga dan mengawal para jemaah dari Malaysia dengan sangat baik.

Tiada ulasan: