Khamis, 24 September 2015

Peguam bimbang Sosma digunakan terhadap pengkritik 1MDB

THE MALAYSIAN INSIDER



Peguam Syahredzan Johan berkata Sosma sepatutnya digunakan untuk kesalahan berkaitan keselamatan negara dan bukan pengkritik 1MDB. – Gambar fail The Malaysian Insider, 24 September, 2015.Peguam Syahredzan Johan berkata Sosma sepatutnya digunakan untuk kesalahan berkaitan keselamatan negara dan bukan pengkritik 1MDB. – Gambar fail The Malaysian Insider,.
 
 
Peguam Syahredzan Johan hari ini menyatakan kebimbangannya berhubung penggunaan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) terhadap kes bukan keganasan seperti terhadap pengkritik 1Malaysian Development Berhad (1MDB) dan menjangkakan ia bukan kali terakhir digunakan.

Bercakap di laman Twitter, Syahredzan mengulas penahanan pemimpin Umno dipecat Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan yang ditangkap semula di bawah Sosma selepas dibebaskan daripada tahanan reman kerana disiasat di atas tuduhan cuba menggulingkan kerajaan.

Beliau berkata, Sosma diwujudkan untuk menangani kesalahan berkaitan keselamatan seperti keganasan dan bukan kes seperti Khairuddin yang membuat laporan antarabangsa berhubung 1MDB.

"Ini pertama kali Sosma digunakan terhadap ahli politik. "Kali pertama Sosma digunakan untuk kes berkaitan 1MDB. Saya takut ini bukan penggunaan yang satu-satunya", kata Syahredzan melalui akaun Twitter @syahredzan.


Tiada ulasan: