Ahad, 30 Ogos 2015

Tiada keperluan kerah anggota FRU ke Dataran Merdeka

 
Pemantauan yang dilakukan pihak Polis mendapati keadaan di sekitar Dataran Merdeka masih lagi terkawal. 


Tajuddin_bersih_600


KUALA LUMPUR: Polis menjelaskan tiada keperluan untuk menggunakan anggota Unit Polis Simpanan (FRU) di kawasan sekitar Dataran Merdeka.

Mengulas mengenainya, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Tajuddin Mad Isa memaklumkan keadaan paada masa sekarang masih terkawal di mana penganjur masih mematuhi janjinya.

“Setakat ini, masih lagi terkawal, pihak penganjur juga memegang kepada janji mereka untuk tidak melanggar peraturan dan arahan yang ditetapkan,” katanya.

Sewaktu dihubungi Free Malaysia Today, Tajuddin juga menyatakan sehingga kini, anggota polis yang dikerahkan untuk mengawal dan memantau perjalanan demosntrasi Bersih 4.0 adalah mencukupi walaupun tidak menyatakan jumlah sebenar.

Mengulas lanjut, beliau juga menjelaskan bahawa sambutan Hari Kebangsaan akan tetap dijalankan di lokasi berkenaan, pada Isnin.dan menafikan dakwaan bahawa sambutannya akan dipindahkan ke lokasi lain iaitu Stadium Bukit Jalil.

“Memang sambutan Hari Kemerdekaan di Dataran Merdeka. Cumanya, Konsert Ambang Merdeka dilakukan di Stadium Bukit Jalil.

“Bukan kita yang menetapkan lokasi itu, sebaliknya ia atas arahan pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur,” ujar beliau lagi.

Pada masa sama, beliau juga memuji sikap peserta demonstrasi Bersih 4.0 yang tetap berdisiplin.
“Hingga kini, tidak ada lagi sebarang tangkapan yang kita lakukan,” ujarnya.


Tiada ulasan: