Jumaat, 28 Ogos 2015

Laman web BERSIH disekat menjelang perhimpunan?

MALAYSIAKINI


 


Laman web BERSIH dilaporkan telah disekat dari internet mulai lewat petang semalam.

Pengguna penyedia perkhidmatan tertentu telah melaporkan tidak dapat mengakses laman web tersebut, dengan mendapat paparan halaman 404 yang menunjukkan laman web ini tidak boleh diakses.

Langkah itu ekoran amaran Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) semalam bahawa semua laman web yang "menggalakkan" perhimpunan yang dirancang hujung minggu ini untuk mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak meletak jawatan, akan disekat dengan mendakwa "laman web itu boleh mengganggu-gugat kestabilan negara".

Bagaimanapun halaman error yang dihadapi oleh para pengguna sejak semalam itu, tidak membawa sebarang disclaimer SKMM untuk menunjukkan satu sekatan rasmi dan tidak semua alamat DNS terjejas.

Malaysiakini sedang berusaha untuk menghubungi SKMM bagi mengesahkan sama ada error itu adalah kerana sekatan rasmi.

Perhimpunan ini akan diadakan pada hari Sabtu ini di Kuala Lumpur dan juga di Kuching serta Kota Kinabalu.

Pengkritik telah membidas kerajaan atas tindakan tersebut. Seorang pemimpin Umno, bekas timbalan menteri Datuk Saifuddin Abdullah, turut mengkritik tindakan SKMM itu.

Ini adalah kali kedua dalam tempoh tiga bulan selepas SKMM menyekat sebuah laman web terkemuka apabila ia menghentikan akses tempatan ke laman web Sarawak Report dengan mendakwa laporannya tentang skandal 1MDB skandal tidak mempunyai bukti.

Tiada ulasan: