KUALA LUMPUR, Pemilihan Agung Umno ditangguhkan dalam tempoh 18 bulan atas alasan bagi mengelakkan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak digugurkan, kata Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Ab Aziz Kaprawi.


Beliau mengesahkan perkara berkenaan kepada The Rakyat Post ketika diminta mengulas berkenaan desas desus mengadakan undi tidak percaya terhadap Najib dalam Perhimpunan Agung parti itu yang dijadualkan berlangsung pada hujung tahun ini.

Malah jelasnya, undi tidak percaya tidak boleh dilakukan tanpa tujuan yang kukuh memandangkan ianya bertentangan dengan Perlembagaan Umno itu sendiri.

“Perlembagaan parti tidak membenarkan itu, kalau boleh dah lama dah jadi. Macam zaman Tun Mahathir dulu, orang kata nak tukar dia, ianya dibuat melalui pemilihan, dan masa itu Tengku Razaleigh lawan dia, tapi tak dapat.

“Kalau nak ubah ianya melalui pemilihan, sebab itu kita putuskan untuk tangguhkan pemilihan. Bagi mengelakkan perkara begini (menjatuhkan Najib) terjadi,” katanya yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan itu.

Sebelum ini, Ab Aziz adalah antara yang lantang mengkritik mantan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yaasin setelah digugurkan dari jemaah menteri kabinet.

Malah beliau juga turut mendesak Muhyiddin meletakkan jawatan selaku Timbalan Presiden Umno setelah berpendapat Ahli Parlimen Pagoh itu tidak sehaluan dengan presiden parti itu.

Ahli Parlimen Seri Gading itu juga mencadangkan agar Muhyiddin dikenakan tindakan tatatertib ekoran mendedahkan perbualan mengenai isu wang RM2.6 bilion dan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).