Selasa, 25 Ogos 2015

Amaran keras DBKL kepada peserta BERSIH 4.0

 
Penganjur dicadang mengadakan perhimpunan di Stadium Titiwangsa atau Stadium Nasional Bukit Jalil yang lebih sesuai.


dbkl-bersih


KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memberi amaran keras kepada penganjur dan peserta perhimpunan Bersih 4.0 supaya tidak menceroboh atau membina sebarang khemah bermula dari Dataran Merdeka sehingga Dataran DBKL.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Mohd Amin Nordin Abd Aziz berkata, jika ingkar, DBKL akan merampas dan menyita khemah-khemah yang didirikan di kawasan larangan tersebut.

“Saya ingatkan peserta Bersih 4.0 tidak memasuki kawasan larangan tersebut mahupun mendirikan sebarang sturuktur khemah atau kanopi sama ada di sekitar bahu jalan atau atas bahu jalan.

“Kita akan ambil tindakan tegas terhadap mereka yang degil,” katanya dalam sidang media di Menara1 DBKL pada Selasa.

Tegasnya, DBKL tidak memberi kelulusan kepada penganjur Bersih 4.0 kerana Dataran Merdeka bukan untuk berpolitik tetapi untuk menjalankan aktiviti kebangsaan, sukan, Kebudayaan dan Keagamaan.

Katanya, DBKL dan poilis akan mengawal ketat sekitar kawasan Dataran Merdeka dan Dataran DBKL yang sedang digunakan untuk sambutan Hari Kemerdekaan.

“Perlu diingatkan Dataran Merdeka adalah kepunyaan DBKL dan dalam apa jua keadaan sekalipun kami tidak akan benarkan Dataran Merdeka digunakan untuk Bersih 4.0,” katanya.

Mohd Amin mencadangkan penganjur mengadakan perhimpunan Bersih 4.0 ini diadakan di Stadium Titiwangsa atau di Stadium Nasional Bukit Jalil.

“Jika mereka memohon, kita benarkan mereka adakan perhimpunan dalam stadium yang lebih sesuai untuk perhimpunan aman,” katanya.

Tiada ulasan: