Ahad, 19 Julai 2015

Polis Thai tak mahu nyatakan apa yang diubah suai

MALAYSIAKINI


Polis Thailand enggan mengulas lanjut mengenai dokumen yang didakwa diubahsuai yang dijual oleh bekas pengarah PetroSaudi International Ltd (PSI), Xavier Andre Justo kepada pihak ketiga.

Ditanya sama ada pengubahsuaian itu banyak, jurucakap polis Thai Major Jeneral Prawut Tavornsiri memberitahu Malaysiakini: "Perubahan itu kecil, tetapi penting".

Beliau berkata polis Thai telah membuat kesimpulan itu selepas menyoal Justo, yang memberitahu mereka bahawa hanya dokumen-dokumen asal dari PSI, yang telah diberikan kepada orang lain.

Prawut berkata beliau tidak dapat memberikan butiran lanjut mengenai dakwaan pengubahsuaian itu kerana perkara itu masih dalam siasatan.

Justo telah ditahan oleh polis Thailand sejak 22 Jun atas alasan dia cuba memeras ugut bekas majikannya untuk 2.5 juta Franc Switzerland untuk memastikan dokumen-dokumen tidak bocor.

Perkara ini menarik bagi Malaysia kerana 1MDB milik kerajaan itu,  pada tahun 2009, telah melabur AS$1 bilion dalam usaha sama dengan PSI.

Perjanjian itu penuh dengan kontroversi. Dua pengarah 1MDB telah berhenti kerana AS$ 700 juta bertujuan untuk JV telah dialihkan ke syarikat lain. JV juga telah dibatalkan dalam masa enam bulan.


Tiada ulasan: