Rabu, 29 Julai 2015

MP gesa AG dakwa Najib jika bukti ditemui

MALAYSIAKINI


 


Peguam Negara (AG) tidak harus teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap perdana menteri jika dokumen berkaitan dengan penyiasatan terhadap 1MDB terbukti benar, kata seorang ahli Parlimen DAP.


MP Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh (gambar) berkata, pengesahan oleh AG Tan Sri Abdul Gani Patail bahawa beliau telah menerima dokumen dari pasukan petugas khas berkaitan dengan dakwaan penyaluran dana ke akaun bank peribadi perdana menteri, tidak boleh dipandang ringan.

"Yang paling penting di peringkat ini, adalah perlunya siasatan penuh dan telus... siasatan itu tidak patut ada campurtangan tetapi pada masa yang sama, kerana keseriusan dakwaan tersebut dan hakikat bahawa ia melibatkan perdana menteri secara langsung, maka orang ramai mempunyai hak untuk mengetahui sama ada ianya berasas atau tidak.

"Sekiranya ia didapati  benar, maka peguam negara tidak harus teragak-agak untuk mendakwa perdana menteri kerana pelbagai kesalahan termasuk, tetapi tidak terhad kepada pecah amanah (CBT) dan kesalahan-kesalahan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur hari ini.
 
 

Tiada ulasan: