SHAH ALAM – Lembaga Zakat Selangor (LZS) berasa kesal apabila karikatur yang memaparkan pusat zakat di negara ini begitu lemah dalam pengagihan zakat itu sedikit telah mencalarkan imej baik institusi Islam itu.
 
Ketua Pegawai Eksekutifnya (CEO), Hussin Mohd Ali berkata perkara itu sebaliknya tidak berlaku khususnya di Selangor apabila golongan asnaf itu bukan sahaja datang meminta bantuan zakat bahkan mereka terus dijejaki petugas mereka.
 
“Setiap kali bulan Ramadan, akan kecoh di media sosial tentang peranan zakat dan bagaimana wang zakat tidak diagih dan bagaimana karikatur menunjukkan bangunan tinggi, kaunter hebat tetapi dari segi pengagihannya amat menyedihkan sampai asnaf yang fakir itu tidak tahu nak ke mana.
 
“Saya ingin beri jaminan bahawa kami amat berbeza di LZS. Kami mempunyai lebih kurang 49 eksekutif zakat di seluruh Selangor, yang dibahagi kepada sembilan daerah yang mengendalikan lebih 1,400 keluarga ansaf fakir miskin yang melibatkan anak-anak mereka dari peringkat sekolah tadika sampai ke pusat pengajian tinggi, semuanya kita beri perhatian,” katanya pada majlis Iftar Media dan Blogger di Pusat Jagaan Warga Emas, Baitul Mawaddah Zakat Selangor di Jalan Kebun, di sini, semalam.
 
Dalam pada itu, Hussin juga berkata, anak-anak golongan asnaf ini bukan sahaja dibantu dari segi kos pendidikan bahkan mereka yang cemerlang turut diberikan sagu hati untuk menggalakkan mereka terus berjaya hingga ke menara gading.
 
“Mana-mana anak asnaf yang berjaya di pusat pengajian tinggi, kita bagi setiap seorang notebook untuk memudahkan urusan pembelajaran mereka di pusat pengajian tinggi,” ujarnya.
 
Dalam pada itu, katanya lagi, dalam memastikan agihan zakat itu lebih berkesan, pihak telah mewujudkan Kompleks Perlindungan Warga Emas Baitul Mawaddah bukan sahaja sebagai tempat perlindungan bahkan menjadi pusat pembangunan dan pengurusan warga emas dari asnaf fakir dan miskin di Selangor.
 
“Seiring dengan keperluannya, LZS mengambil inisiatif mewujudkan sebuah pusat jagaan yang lebih teratur, bersistematik dan mempunyai prasarana yang lebih sempurna kepada kemudahan penghuni.
 
“Selain memberi keperluan harian, tempat tinggal dan juga pemantauan kesihatan, pusat jagaan kelolaan LZS itu turut menitikberatkan perkembangan sahsiah diri penghuni,” jelasnya.
 
Pada masa ini, Baitul Mawaddah mampu menampung penghuni seramai 52 orang, dan kini menempatkan seramai 31 penghuni iaitu seramai 15 lelaki manakala 16 wanita berusia 60 tahun dan ke atas.
 
Antara aktiviti yang disediakan kepada asnaf ialah aktiviti keagamaan dan pendidikan, latihan dan kursus, rekreasi, sukan, terapi dan pemulihan, fisioterapi, khidmat sosial, serta kesihatan.