Sabtu, 6 Jun 2015

Polis tiada kuasa batal forum 1MDB – Surendran

KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR - Tindakan Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Khalid Abu Bakar membatalkan forum berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) adalah menyalahi undang-undang, kata Ahli Parlimen Padang Serai N Surendran.

Jelasnya, pihak polis tidak mempunyai kuasa di bawah Akta Polis 1967 atau mana-mana undang-undang di Malaysia untuk melarang perbincangan terbuka mengenai soal kepentingan awam dan akauntabiliti di negara ini.

n_surendran“Tindakan Ketua Polis Negara adalah tidak demokratik dan terang-terangan melanggar undang-undang.

“KPN dan pasukan polis tidak mempunyai kewajipan, hak atau kuasa untuk mengawal selia wacana awam di negara ini. Mereka telah bertindak melampaui kuasa mereka dan perkara ini mesti dihentikan,” katanya pada kenyataan.

Tan Sri Khalid Abu Bakar pagi tadi mengeluarkan arahan supaya majlis dialog bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tentang 1MDB yang turut dihadiri bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dibatalkan dengan alasan untuk ketenteraman awam.

Program tersebut kemudiannya bertukar menjadi majlis bicara bersama Dr Mahathir yang bermula sekitar jam 10.30 pagi.

Ketika Dr Mahathir sedang berucap di pentas, beliau didatangi seorang anggota polis yang meminta beliau menghentikan ucapan.

Polis kemudiannya mematikan mikrofon dan membawa Dr Mahathir meninggalkan Dewan Tun Hussein Onn di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Mengulas lanjut kata Surendran, tindakan Khalid itu juga telah melanggar kedaulatan undang-undang dan hak untuk kebebasan bersuara di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Lebih teruk lagi kata Surendran, polis telah memasuki premis forum dan menghalang Dr Mahathir daripada meneruskan ucapannya.

“Bagaimana forum mengenai salah urus badan awam boleh menjadi ancaman kepada ketenteraman awam dan keharmonian.
Dr Mahathir
“Najib Razak dan kerajaan Umno Barisan Nasional berhutang dengan semua rakyat Malaysia mengenai penjelasan segera berhubung tindakan pihak polis itu,” ujarnya lagi.

Justeru, Surendran menggesa agar satu penyiasatan bebas perlu dilakukan terhadap tindakan Ketua Polis Negara yang mengarahkan pembatalan forum tersebut.

“Masanya telah tiba untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira fahaman politik, untuk bersatu menentang tindakan mencabuli kedaulatan undang-undang yang semakin menjadi-jadi dan penafian hak kebebasan asasi kita,” tegasnya.

Tiada ulasan: