Rabu, 3 Jun 2015

Pilih calon ulama untuk tadbir Pas

Pilih calon ulama untuk tadbir Pas - Foto SInar Harian Oleh ROSLI TALIB
 
 
GOMBAK - Dewan Ulama Pas meminta perwakilan memilih calon dari kalangan ulama untuk mentadbir parti itu.

Pemangku Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata, kepimpinan ulama dalam Pas sudah menjadi tradisi dan perlu dikekalkan.

"Dewan Ulama sejak dari awal kita mendukung kepimpinan ulama. Jadi indirectly (secara tidak langsung) memanglah kita menyeru supaya calon yang pro ulama ini harus disokong oleh perwakilan," katanya dalam sidang media di Muktamar Dewan Ulama Pas Pusat ke-54, di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata, memilih kepimpinan ulama juga sememangnya sudah termaktub dalam perlembagaan parti.

"Benda ini bukan perkara baru. Maknanya usul kepimpinan ulama bukan diminta oleh ulama... dulu ia dibawa oleh Pemuda Pas pada 1982.

"Sebab itu timbulnya mengenai kepimpinan ulama yang asalnya Majlis Syura Ulama. Apa yang kita lakukan ini (untuk mengekalkan kepimpinan ulama) bukan perkara baru," katanya.

Dalam pada itu, beliau juga menafikan kewujudan kumpulan tertentu seperti golongan pro ulama dalam Pas akan memecahbelahkan parti itu.

"Sekarang ini tak dinafikan ada perpecahan sekurang-kurangnya dua kumpulan. Dewan Ulama sendiri, kita tidak membahagikan antara ulama dan bukan ulama.

"Buktinya hari ini, bukan ulama pun turut sama-sama hadir menunjukkan sokongan mereka kepada ulama. Sesiapa yang bukan ulama tapi menyokong ulama harus diberikan sokongan," katanya.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai hala tuju tahaluf siyasi dengan DAP setelah parti itu berterusan 'menyerang' Pas, Mahfodz berkata, beliau menyerahkan kepada perwakilan untuk membuat keputusan.

"Apa yang saya cakap dalam ucapan tadi (mengenai tahaluf siyasi) hanya mukadimah. Terserah kepada perwakilan muktamar untuk bincang apa yang mereka kehendaki berkaitan tahaluf siyasi," katanya.

Tiada ulasan: