Selasa, 2 Jun 2015

PAS cuba redakan ketegangan lepas DAP boikot

MALAYSIAKINI


 


PAS cuba meredakan ketegangan hubungannya dalam Pakatan Rakyat dengan menyamakan tindakan DAP memulaukan muktamar mereka umpama tidak hadir “jemputan kenduri”.

"Mereka ada hal (lain) lah tu.

“Kita pun ada juga kenduri yang tak pergi," kata Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

Beliau yang mesra dipanggil Mat Sabu berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Muktamar Pemuda PAS kali ke-56 di Shah Alam hari ini.

Ditanya sama PAS akan menjemput DAP pada muktamar parti itu di Kuala Selangor Khamis ini, Mohamad hanya berkata: "Itu serah pada setiausaha agung."

Sementara itu, sebelum Mat Sabu berucap merasmikan Muktamar Pemuda, pengerusi majlis mengingatkan para perwakilan dan pemerhati walaupun azan Asar akan berkemundang namun mereka diminta supaya tidak keluar dewan sehingga ucapan perasmian habis.

"Azan Asar akan berkemundang dalam masa beberapa minit, diminta semua menunggu sehingga ucapan perasmian habis," kata pengerusi majlis.

Selepas itu, dalam ucapan perasmiannya Mat Sabu memberi peringatan kepada semua perwakilan supaya sentiasa bertolak ansur dengan masyarakat bukan Islam selagi ia tidak bertentangan dengan syarak.

Kekalkan sokongan bukan Islam

Katanya, melihat kepada slogan "PAS For All" serta kejayaan pada pilihan raya umum 2008 dan 2013 menunjukkan masyarakat bukan Islam mula tertarik dengan PAS.

Justeru, beliau yang sering mendekati kumpulan bukan Islam, mengharapkan agar perkara tersebut dikekalkan sehingga pilihan raya umum akan datang.

"Carilah toleransi yang paling tinggi selagi ia tidak merosakkan akidah, dibenarkan Majlis Syura dan tidak bertentangan dengan matlamat dan dasar.

"Maka carilah jalan sebab pilihan raya telah memperlihatkan sokongan kepada kita," katanya lagi.

Menurut Mat Sabu lagi, jika PAS terus kekal bersama Pakatan serta dapat mengambil hati pengundi masyarakat bukan Islam, maka BN akan mengucapkan 'sayonara' kepada Putrajaya pada pilihan raya umum akan datang.

"Lawan kita BN sebenarnya gigit jari bila melihat (keputusan pilihan raya) selepas 2008 apabila orang Islam di bandar dan pinggir bandar dulu amat berat untuk sokong PAS.

"Sekarang orang bandar dan pinggir bandar Melayu-Islam memberi sokongan ditambah dengan sokongan orang bukan Islam.

"Kalau program ini berterusan sehingga pilihan raya yang akan datang, BN akan ucap sayonara pada Putrajaya," kata bekas MP Kuala Kedah itu. 


Tiada ulasan: