Selasa, 2 Jun 2015

Maaf PAS, media bukan organ parti anda



Oleh Hazlan Zakaria 


Mungkin ianya debu berterbangan akibat semangat berterusan tentang hudud dan perebutan antara puak konservatif dan progresif dalam PAS lantas mengaburi pandangan sehingga ahli parti itu gagal melihat perbezaan di antara parti organ Harakah, dan organisasi berita lain.

Untuk mengawal berita dan memastikan ia mengikut garis parti, adalah sesuatu yang hanya dijangka dari organ parti, dan bukan media secara umum. Sekurang-kurangnya tidak secara terbuka, walaupun ada di antaranya dibelenggu oleh pemilikan politik atau korporat.

Mungkin pandangan PAS kabur dek kerana debu dari isu hudud dan perjuangan antara puak, sehingga mereka mahukan elemen Harakah diterap di dalam media yang lain.

Malah, muktamar mereka sebelum ini turut menghentam Harakah kerana didakwa tidak patuh dengan dasar parti dan jug kerana beberapa rencana didapati kurang menyenangkan.

Jadi, adakah mereka fikir Harakah sama dengan media lain?

Atau adakah mereka telah meninggalkan perjuangan bagi kebebasan akhbar yang dilaungkan dahulu? Mungkin juga mereka memang begini dan semua yang lalu hanya satu sandiwara?

Adakah perebutan kuasa yang berlaku antara puak progresif dan konservatif menyebabkan PAS alah dengan media?

Seorang pemerhati berkata, rombakan dalam pasukan editorial Harakah dengan beberapa individu meletak jawatan merupakan tindakbalas terhadap beberapa artikel dalam organ parti itu yang tidak disenangi beberapa pihak di dalam parti.

Atau adakah PAS mungkin mengambil nasihat kepada media, yang disarankan Perdana Menteri Najib Razak ketika Malam Media anjuran Jabatan Perdana Menteri baru-baru ini?

Najib berkata bahawa media tidak boleh membuat laporan salah tentang kerajaan dan sebaliknya perlu bekerjasama untuk memastikan orang ramai memahami dan melihat sudut pandang pihak berkuasa. Nampaknya PAS kini mahu melakukan perkara yang sama.

Adakah PAS mengambil contoh Najib di dalam berurusan dengan media? Maksud saya, tendang keluar atau halang media yang 'tidak bekerjasama' membuat liputan bak modus operandi Najib.

Ini laporan berita tentang sekatan ke atas media bagi muktamar akan datang, yang dijadual pada Jun ini.

Pemilihan parti bakal menyaksikan puak  ulama konservatif menentang golongan profesional yang progresif.

Peraturan termasuk cara berpakaian bagi wanita yang melarang kemeja-T tanpa lengan, pakaian yang ketat atau skirt dengan belahan manakala pemakaian tudung digalakkan. Manakala lelaki dilarang memakai baju bercorak atau baju dengan tulisan "kurang sopan".

Panduan Jawatankuasa Media Informasi dan Muktamar dilapor menyatakan bahawa wartawan mesti menulis dengan cara yang boleh dipercayai dan tidak memutar belit.

Mereka yang memberi liputan tidak elok akan dilarang menyertai muktamar.

"Jika kami mendapati bahawa terdapat apa-apa berita yang tidak sepatutnya dilaporkan dan yang mengakibatkan kesan negatif pada pendapat jawatankuasa PAS pusat, sekretariat berhak untuk menarik balik kelulusan bagi organisasi media berkenaan pada bila-bila masa tanpa kompromi," notis itu berkata.

Bagaimanapun Timbalan Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan menjelaskan kepada The Malay Mail Online, mereka hanya akan mengeluarkan wartawan dari muktamar sekiranya menulis artikel dengan berniat jahat.

Beliau berkata mereka tidak peduli jika wartawan membuat keputusan untuk "spin" cerita, tetapi menegaskan bahawa mana-mana artikel yang disiarkan mestilah berdasarkan fakta.

"Jika mereka 'spin', ianya ok. Jangan mengelirukan sehingga berniat jahat," Takiyuddin dilaporkan berkata.

Seperti yang dilaporkan oleh The Malaysian Insider pula, bos Takiyuddin itu, Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali dan Ketua Penerangan Mahfuz Omar bagaimanapun menafikan sebarang pengetahuan tentang garis panduan dan sekatan tersebut.

"Saya tidak tahu tentang semua ini tetapi saya akan memeriksa kerana ia (kenyataan itu) mungkin telah dikeluarkan tanpa pengetahuan saya," Mustafa dipetik sebagai berkata dalam laporan berita.

Walau apapun, PAS mungkin perlu memutuskan pendirian mereka mengenai kebebasan media. Mereka benar-benar harus membersihkan debu dari mata mereka dan mengambil masa untuk memikirkan segalanya dengan teliti sebelum meletakkan apa-apa sekatan media.

Malah, jika akhbar dan orang ramai mahu meletakkan standard yang sama bagi kenyataan dari mulut ahli politik, termasuk dari PAS, tanpa spin dengan hanya memikirkan kepentingan rakyat tanpa agenda politik, mungkin tiada ahli politik yang akan mendapat liputan.

Dan pada akhirnya, PAS perlu ingat bahawa media, secara keseluruhan, bukan organ parti mereka untuk dibuli sesuka hati.


Tiada ulasan: