Sabtu, 6 Jun 2015

Khalid kritik Azmin lagi isu air

 
Tiada alasan kerajaan Selangor menangguhkan pengambilalihan industri air kerana perkara asas perjanjian telah pun diselesaikan 


Khalid-Ibrahim_langat_water_600


PELABUHAN KLANG: Kelewatan Kerajaan Selangor menyelesaikan penstrukturan semula air bakal menyebabkan rakyat menderita.

Bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, bukan sahaja Langat 2 tidak dapat diteruskan malah kerajaan Selangor juga tidak melaksanakan projek HORAS yang bertujuan menambah bekalan air bersih.

“Kerajaan Negeri perlu cepat bertindak bagi memenuhi keperluan pengguna dan industri.

“Tiada alasan untuk pengambilalihan air oleh kerajaan negeri ditangguhkan lagi kerana perkara asas perjanjian telah saya selesaikan, katanya yang meletak jawatan September tahun lalu.

Beliau menghadiri program Tahlil Perdana dan Sajian Rakyat di Pulau Indah pada Sabtu.

Abdul Khalid berkata, masalah kewangan bukan alasan kerana kerajaan Persekutuan telah setuju memberi dana RM2 bilion untuk kerajaan Selangor ambil alih empat syarikat konsesi.

“Jumlah ini tidak seberapa berbanding aset-aset air yang dimiliki kerajaan negeri yang dianggarkan bernilai RM7 bilion,” katanya.

Katanya, isu pemilikan tanah sepatutnya tidak dijadikan alasan untuk pengambilalihan itu ditangguh kerana ia telah pun dipersetujui antara kerajaan negeri dan Persekutuan sebelum ini.

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) mendakwa bekakan air terawat berada paras kritikal kerana projek penambahan air tidak dapat dilaksanakan sehingga penstrukturan selesai

Tiada ulasan: