Jumaat, 15 Mei 2015

'Konflik kepentingan CEO 1MDB pinjaman RM3.6b?'

MALAYSIAKINI




 
 
 
Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Tony Pua menuntut 1MDB menjelaskan mengenai kemungkinan berlaku konflik kepentingan Ketua Pegawai Eksekutifnya (CEO), Arul Kanda dalam pinjaman RM3.6 bilion oleh bekas majikannya.
 
Ini ekoran akhbar Straits Times Singapura melaporkan pada hari Rabu bahawa sebuah konsortium bank yang diketuai Deutsch Bank menuntut bayaran awal pinjaman itu selepas mendapati dokumen pensekuritian 1MDB tidak lengkap.
 
Pua (kanan) menegaskan bahawa ia didapati bahawa Abu Dhabi Commercial Bank (ADCB), di mana Arul bekerja apabila pinjaman telah diberikan kepada 1MDB pada 1 September 2014, adalah salah satu anggota konsortium bank pemberi pinjaman itu.
 
Memandangkan pendedahan di atas, tegasnya, Arul Kanda tidak mempunyai pilihan tetapi menjawab dakwaan di atas bagi menerangkan tahap penglibatannya dalam usaha mendapat dana untuk 1MDB sebelum beliau menyertai syarikat itu.
 
Sikapnya berdiam diri dalam hal ini, hanya akan menguatkan spekulasi bahawa kepentingannya mungkin bercanggah dan sebaliknya 1MDB telah dikompromi, kata Pua dalam satu kenyataan hari ini.
 
Pua memetik laporan The Edge Financial Daily bahawa sebahagian besar pinjaman itu telah dibelanjakan untuk membeli kembali opsyen yang diberi kepada syarikat  milik ADCB itu, Aabar Investments Limited, untuk mengambil alih aset janakuasa 1MDB.
 
Pilihan itu pada mulanya diberikan kepada Aabar sebagai sebahagian daripada syarat-syarat untuk syarikat induk Aabar, International Petroleum Investment Corporation (IPIC) untuk menyediakan jaminan bagi dua terbitan bon 1MDB berjumlah AS$3.5 bilion (RM12.6 bilion).
 
Oleh itu, katanya, akhbar tersebut melaporkan bahawa ini menimbulkan persoalan sama ada Arul telah terlibat dalam penyed
iaan pinjaman kepada 1MDB dan sama ada beliau terlibat dalam urusan IPIC dan Aabar ketika beliau bekerja di Abu Dhabi.
 
Memandangkan hakikat bahawa ADCB, IPIC dan Aabar semua dimiliki oleh kerajaan Abu Dhabi, kata Pua, maka ia malah menjadikan peranan Arul sebagai presiden 1MDB lebih halus dan tertakluk kepada penelitian mengenai kemungkinan berlaku konflik kepentingan.
 
 

Tiada ulasan: