Nurul Izzah Anwar Nurul Izzah Anwar - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
 
 
 
PERMATANG PAUH - Kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin BN bagi mempertahankan pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sejak akhir ini tidak membantu menambah keyakinan rakyat khusus pengundi Permatang Pauh.

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkata kenyataan balas khusus daripada pemimpin MCA yang bersifat perkauman baru-baru ini hanya memburukkan keadaan dan membuka kelemahan mereka sendiri kepada rakyat.

"Sekarang terbongkar bagaimana BN menangani isu GST termasuk MCA hanya mendedahkan pekung dan gagal mengubah momentum rakyat yang menolak cukai itu menerusi undi mereka nanti.

"Dari segi isu saya agak bersyukur bagaimana mereka memberi respon lebih mendedahkan kelemahan pemikiran dan penerimaan dalam politik baru," katanya kepada pemberita di Seberang Jaya, di sini, semalam.

Terdahulu, Ketua Wanita MCA, Datuk Heng Seai Kie memberitahu masyarakat Cina di negara ini supaya tidak menentang GST kerana orang Melayu sahaja akan membayar lebih cukai itu.

Sementara itu, Nurul Izzah juga menafikan pemimpin utama Pas tidak membantu berkempen bagi memenangkan calon PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

"Sebenarnya ramai pimpinan Pas turun kempen, saya amat tersentuh memandangkan PRK Rompin pun berlangsung pada masa sama, awal dua hari sebelum kita.

"Pada saya masalah itu tidak berbangkit, sebaliknya kita mahu mendapatkan kehadiran (pengundi) seramai mungkin untuk keluar mengundi nanti khususnya pengundi luar," katanya lagi.

Ditanya mengenai demonstrasi yang dilakukan NGO Pakatan Anak-Anak Selangor Menyokong Menteri Besar (Pasmeb) siang tadi, beliau bagaimanapun mengakui perkara itu ditimbulkan untuk mengganggu tumpuan pihaknya berkempen.

"Saya amat terkejut dan tidak perlu kita berikan komentar, kalau nak lihat kekacauan yang ditimbulkan di saat akhir mengganggu konsentrasi kita," tambahnya lagi.