Pulau Pinang (FAP) Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang (FAP)
 
 
 
DENDA yang dikenakan terhadap Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang (FAP) gara-gara tindakan liar penonton kini mencecah RM40,000, kata Presiden FAP Datuk Seri Nazir Ariff Mushir Ariff.
  
Sambil meminta penyokong bertindak rasional dalam segala tindak tanduk mereka, beliau berkata perkara tersebut tidak sihat untuk pembangunan bola sepak negeri.
  
"Bukan ini caranya menyatakan sokongan, berilah ruang dan peluang kepada kami untuk buat yang terbaik demi pasukan," katanya ketika dihubungi, hari ini.
  
Beliau berkata seramai 200 anggota keselamatan bertugas setiap kali perlawanan berlangsung terdiri daripada polis, Rela dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU).
  
Bagaimanapun adalah mustahil untuk mengawal barang-barang yang dibawa masuk ke dalam stadium dalam keadaan ribuan penonton bersesakan di pintu masuk, katanya.
 
Nazir Ariff berkata pihaknya dalam proses mengemukakan rayuan kepada Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bagi mengurangkan kadar denda itu.
  
Jumaat lepas sekumpulan penyokong yang menamakan diri mereka sebagai Brigade 07 membakar suar selepas perlawanan dengan UiTM FC sebagai tanda protes terhadap Alberto Goncalves dan mahu pemain itu dikeluarkan daripada pasukan.
  
Ribuan bekas minuman pula dibaling ke dalam kawasan padang dan trek pada aksi menentang Johor Darul Ta'zim II pada 3 April lepas.
  
Dalam pada itu beliau turut menafikan desas-desus kononnya Pengurus Pasukan Mohd Azizudin Mohd Shariff meletak jawatan seperti tersebar di laman sosial baru-baru ini.

  
"Beliau ada bersama kami dan tidak ke mana-mana. Tidak tahu siapa yang mulakan khabar angin itu dan mengapa mereka buat begitu," katanya. - Bernama