Khamis, 16 April 2015

Sokong Najib Atau Letak Jawatan, Kata Adun Kedah Kepada Mukhriz

MSTAR ONLINE
 
 
Mukhriz Mahathir
 
 
 
ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir kini berdepan tekanan apabila tidak menyatakan pendiriannya berhubung kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lada, Datuk Ahmad Lebai Sudin berkata, lebih baik Mukhriz letak jawatan jika tidak dapat menyatakan sokongannya secara terbuka kepada perdana menteri.

Beliau berkata, sejak dilantik sebagai menteri besar oleh Najib, beliau sepatutnya mengosongkan jawatan itu jika tidak dapat menunjukkan kesetiaannya kepada kepimpinan kerajaan sekarang.

"Jika dia tidak lagi menyokong perdana menteri, langkah terbaik untuknya adalah meletak jawatan," katanya.

Difahamkan, Mukhriz mengadakan mesyuarat di kediaman rasminya membabitkan kepimpinan Umno, Adun dan Ahli Parlimen dari Kedah pada Ahad.

Ahmad Lebai mendakwa mesyuarat itu bagi menyatakan sokongan kepimpinan negeri itu kepada perdana menteri yang juga Presiden Umno.

Bagaimanapun, beliau mendakwa Mukhriz mengambil pendirian bahawa Umno Kedah akan hanya menyatakan sokongan kepada Najib selepas isu berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) selesai dan sehingga itu beliau akan memihak kepada orang ramai.

"Isu 1MDB dan sokongan kepada Najib yang ketika ini diserang Tun Dr Mahathir Mohamad adalah dua perkara berbeza.

"Jadi kenapa dia meletakkan rakyat dan negeri ini dalam situasi yang tidak stabil," soalnya.
Beliau berkata, Mukhriz sepatutnya menyatakan pendiriannya dengan jelas sebaik bapanya, Dr Mahathir mula mengkritik kepimpinan Najib.

"Beliau sepatutnya mengikut jejak bapanya dan meletak jawatan seperi mana yang dilakukan bapanya ketika negara dibawah pentadbiran Tunku Abdul Rahman apabila dia tidak bersetuju dengan kepimpinan negara ketika itu," katanya.

Tiada ulasan: