Isnin, 20 April 2015

Soalan Sama Kepada Muhyiddin, Tunggu Apa Lagi?

shahbudindotcom


Setelah Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin secara terbuka menyatakan sokongan kepada "perjuangan kebenaran" yang dilakukan oleh Tun Mahathir semalam, persoalan yang menjadi bualan ramai sekarang ialah "apa selepas itu?

Cukupkah sekadar menyatakan sokongan dan berkata "you are not alone" saja?

Berubahkah apa yang cuba dilakukan oleh Tun Mahathir jika sekadar sokongan dalam bentuk ungkapan saja?

Atau Muhyiddin perlu bergerak pantas dengan tindakan-tindakan lain yang lebih agresif lagi?

Secara umumnya apabila Tun Mahathir semakin mengasak kedudukan Najib dengan mendedah dan menyerangnya dari pelbagai sudut, ia lebih menghakis sokongan di peringkat akar umbi UMNO dan juga di kalangan rakyat.

Tetapi di peringkat kepimpinan UMNO dan kerajaan, ia masih tidak menggugat kerusi Perdana Menteri yang sedang diduduki Najib kerana majoriti mereka masih selesa dengan nikmat jawatan dan kedudukan yang dinikmati sekarang.

Sebagaimana sebelum ini Najib menerima sokongan daripada Ketua-Ketua Bahagian, Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri, semua mereka tidak berganjak walaupun Tun Mahathir makin meningkatkan serangannya hari demi hari.

Sehingga ada di kalangan mereka yang memegang jawatan penting dalam UMNO dan kerajaan turut secara terbuka menolak kepimpinan Najib, barulah kedudukannya benar-benar goyang.

Walaupun semua orang sedar serangan dan kritikan Tun Mahathir terhadap Najib ada benarnya, berpaksikan kebenaran dan bertujuan mengelakkan BN kalah dalam pilihanraya akan datang, hakikatnya majoriti yang bergelar pemimpin lebih sayangkan Najib berbanding parti.

Dalam hal ini, terlanjur Muhyiddin sudah menyatakan sokongan terbuka kepada "perjuangan kebenaran" yang dibawa oleh Tun Mahathir yang tentunya juga bermakna sokongan terhadap semua persoalan yang ditujukan oleh bekas Perdana Menteri itu kepada Najib, beliau tidak seharusnya berlengah lagi dalam mengatur langkah seterusnya.

Dalam erti kata lain, sokongan Muhyiddin kepada Tun Mahathir itu boleh dianggap isyarat beliau sudah hilang kepercayaan kepada Najib yang sedang memimpin parti dan kerajaan. Muhyiddin bukan lagi setakat menghormati hak Tun Mahathir dalam mengkritik dan menanyakan soalan sebagaimana yang pernah disebutnya sebelum ini, tetapi sudah meletakkan dirinya bersama-sama dengan apa yang diperjuangkan oleh bekas Perdana Menteri itu.

Maka itu, adalah perlu Muhyiddin mengulangi peranan seperti yang pernah dimainkannya dalam mempercepatkan pengunduran jawatan Tun Abdullah pada 2008 dahulu.

Hanya dengan Muhyiddin mengatur langkah seterusnya, sama ada turut terbuka menuntut Najib berundur seperti yang dimahukan oleh Tun Mahathir atau mulai mengumpul kekuatan di kalangan pemimpin UMNO seluruh negara untuk bersama-sama dengannya.

Muhyiddin juga boleh mulai menghadirkan diri dalam setiap program jelajah bersama Tun Mahathir ke seluruh negara bagi memberi lebih tekanan kepada Najib.

Hanya jika salah satu atau semua tindakan itu diambil, barulah "perjuangan kebenaran" Tun Mahathir ini akan menampakkan hasil yang berkesan.

Untuk lebih drastik, sebagai tanda hilang kepercayaan itu, Muhyiddin boleh juga meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri tetapi masih kekal sebagai Timbalan Presiden UMNO.

Jika tidak, perjuangan kebenaran ini mungkin akan memakan masa yang lebih lama dan belum tentu dapat dipastikan akan berjaya atau sebaliknya kerana Najib tidak semudah itu mahu mengalah atau berundur.

Muhyiddin tidak perlu risau kerana selain rakyat sedang bersama-sama dan tidak sabar untuk melihatkan Najib disingkirkan berikutan terlalu banyak onar yang ditimbulkannya dalam mentadbir negara, sebahagian besar ahli akar umbi UMNO juga berpendirian sama.

Tun Mahathir sudah memulakannya dan jika Muhyiddin segera bertindak lebih berani, tidak sekadar mengucapkan "you are not alone" saja, segalanya-galanya akan lebih cepat menjadi kenyataan.

Banyak harapan kini diletakkan pada Muhyiddin agar beliau mengulangi keberaniannya sepertimana yang pernah dilakukannya kepada Tun Abdullah dahulu.

Lalu, "Abang Din, tunggu apa lagi?"


Tiada ulasan: