Sabtu, 18 April 2015

Siapa yang tidak mahu Hudud?



Oleh Subky Latif 


KETIKA saya bermukim tiga bulan di England mulia Ramadan lalu saya mengikuti kempen Scotland hendak berpisah dari Britain. Itulah masa dan peluang terbaik bagi propemisah keluar dari Britain.
Tidak pernah ada peluang seperti itu. Itulah waktu paling cemas bagi kesatuan United Kingdom.

Keputusan pungutan suara tidak memihak kepada pemisah. Tidak diketahui bila pula ada lagi peluang terbaik seperti itu? Allah saja yang tahu.

Balik ke tanah air saya berada di tengah masyarakat kencang mahu melaksanakan hudud di Kelantan.
Hudud itu sudah la diperjuangkan oleh PAS sejak ia ditubuhkan tahun 1951. Tetapi tidak pernah ada peluang terbaik melaksanakannya seperti suku pertama tahun 2015 ini. Sebabnya tiba-tiba Umno berminat hendak menyokongnya kalau PAS mengambil langkah positif.

Tidak pernah Umno ada minat seperti itu sebelumnya.

Kerajaan PAS Kelantan pun mengambil langkah pro aktif membentang pindaan enakmen kanun jenayah syariah 2 yang 25 tahun terpendam tidak dapat dilaksanakan.

Sekalian Adun BN Kelantan menyokong rang pindaan itu.

Maka bertanya seorang pro-hudud pada saya. Siapa lagi yang menentang hudud dan mengapa mereka menentang sedang ia menge - nai ibadat orang Islam saja?

Dakwah PAS tentangnya tidak pernah terhenti justeru laluan dari Umno tertutup, tiada tindakan positif yang diambil bagi mengadakan undang-undang mengenainya sekali pun sudah menguasai Kelanan sejak tahun 1959. Kelantan sendiri idak boleh laksanakan tanpa restu perdana menteri atau kerajaan pusat di bawah BN atau Parlimen.

Tiba-tiba semasa kempen Pilihan Raya Kecil Bukit Payung, Terengganu selepas PAS berkuasa semula di Kelantan tahun 1990, Perdana Menteri Dato’ Seri (Tun) Mahathir Mohamad mencabar PAS melaksanakan hudud.

Difahamkan kerajaan pusat tidak menentang. PAS terima cabaran itu. Ia merangka undang-undang itu.

Siapa yang tidak Adakah Umno sudah berubah? Bila Umno berubah siapa lagi yang menentang? Masa itu PAS bersama Semangat 46.

Dalam Pilihan Raya Umum 1990 pengundi bukan Islam tidak ketara menentang PAS kerana dibayangkan Tengku Razaleigh Hamzah bakal memimpin kerajaan pusat. Tetapi BN diselamatkan oleh pengundi Melayu di luar Kelantan menolak pimpinan Tengku Razaleigh kerana disebarkan posternya memakai tengkolok Kadazan yang ada lambang salib. Jika pengundi di saat terakhir tidak dikelirukan oleh isu tengkolok itu kuasa BN tidak terjamin.

Bagi mengalih semula pengundi bukan Islam bersama BN, Mahathir cabar PAS laksana hudud. Pengundi bukan Islam akan bersama dengan mana-mana parti yang bekerjasama dengan PAS. PAS menerima positif cabaran Mahahir itu terus meluluskan undangundang hudud di Kelantan.

Mahathir tidak bagi laluan ia dilaksanakan. Tiba-tiba di bawah Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd Najib Abdul Razak, Umno menunjuk minat menyokong tetapi PAS mesti pinda enakmen supaya tiada ada dapat apa keadaan bukan Islam akan terlibat.

Inilah peluang terbaik bagi hudus sama seperti peluang orang Scotland merdeka dari Britain.
Bila Umno menyokong siapa lagi yang dapat menentang? Patutnya begitu.

Tetapi ia tidaklah semudah yang diagak. Harapan bergatung kepada ahli Parlimen Islam tidak begitu selesa. Harapan hanya dari kerjasama makluk di langit dan makhluk di bumi seperti yang berlaku di Kelantan dalam pilihan raya umum 1990.

Makhluk di bumi terdiri dari yang prohudud dan antihudud. Siapa yang menentang? Mengikut al- Quran surah al-Maidah, ada tiga golongan tidak menghukum dengan ketentuan Allah iaitu kafirun, zalimun dan fasikun. Dua daripadanya ada dalam Islam iaitu zalim dan fasik. Kafir sah tidak solat, tidak puasa dan tidak haji. Tapi yang zalim dan yang fasik ramai yang solat, puasa dan haji.

Hudud khususnya dan peraturan Islam lainnya bukan terdapat dalam al-Quran saja. Ia adaah peraturan yang ditentukan dalam Taurat dan Injil. Tetapi ulama Bani Israil yang terdiri dari Yahudi dan Nasrani tidak berhukum dengan peraturun sekali pun berpegang kepada kitab itu dan mereka dibangsakan oleh Islam sebagai ahli kitab.

Orang yang terkemudian lebih laju, Mereka sunting Taurat dan Injil, gantikan yang asli dengan yang baru. Yang asli dimusnahkan.

Dalam kitab sucinya yang baru hudud dan syariat Nabi Musa dan Nabi Isa al-Masih sudah dipadamkan. Apabila iadi padamkan maka ia bukanlah lagi Taurat dan Injil.

Undang-undang itu hanya ada dalam al-Quran saja lagi. Kan ahli kitab itu bukan sekadar mereka tidak berhukum dengan hukum dalam kalangan penganut agamanya, mereka juga tidak mahu orang Islam beramal dengan hukum itu.

Sekitar 600 tahun lalu mereka pergi ke setiap wilayah berpenduduk Islam bagi memadam hukum iu dari al-Quran. Jika mereka mahu kekal menjadi orang Islam, maka ada yang membiarkannya tetapi hudud telah dipadamkan dari kehidupan orang Islam.

Tahap pertama Yahudi padamkan hudud dari Taurat dan Kristian padamkan ia dari Injil hingga Injil tidak ada lagi. Yang tinggal ialah Bible. Supaya hudud itu tidak ada langsung di dunia, mereka pengaruhi umat Islam supaya memadamkannya dari al-Quran pula.

Justeru al-Quran itu dipelihara Allah, maka hudud tidak dapat dipadamkan dari al-Quran. Apa yang dapat ialah pisahkan orang Islam dari al-Quran. Kira-kira di semua bumi umat Islam kecuali Arab Saudi, hudud telah terpadam dalam perundangan masing-masing. Paling laju di Turki.

Selepas khilafah Islam dijatuhkan tahun 1928, orang Turki mengaji al-Quran tulisan rumi. Bukan saja hudud dipadam dari Turki, al-Quran dalam tulisannya yang asal pun tidak terdapat di mana-mana.
Umat Islam Turki tidak dapat memelihara al-Quran. Kerana yang memelihara al-Quran itu ialah Allah, maka awal tahun 1950-an al-Quran dengan tulisan asalnya timbul semula, hingga tiada lagi yang dapat melihat al- Quran tulisan rumi.

Malaysia sebagai contoh, umat Islam telah jadi sama dengan Yahudi dan Kristian dengan memadamkan roh hudud dari al-Quran. Sejak lebih 500 tahun hukum al- Quran itu tidak digunakan.
Dari segi hukum sudah sama orang Islam dengan penganut Yahudi dan Nasrani.

Cuma hukum hudud saja yang tidak dicabut atau dipadam dari al-Quran.

Umat Islam dapat al- Qurannya tetapi tidak dapat nikmat hukumnya. Mereka samalah seperti makan madu yang tiada manisnya.
 
Apalah nikmatnya madu yang tidak manis?

Sekarang Allah menguji umat Islam. Sejak 500 tahun hudud dipadam dari al-Quran. Sekian lama umat Islam tdak dapat memelihara kandungan al-Quran tetapi al-Quran tetap dalam peliharaan Allah.
Taurat dipadamkan oleh penganutnya dan Injil juga dipadamkan oleh penganutnya.

Al-Quran sebagai ganti dan sinambungan Taurat dan Injil tetap terpelihara.

Allah tanam di hati hambanya yang berpegang kepada al-Quran dan sunnah bangun untuk mengisi peraturan hidup masing- masing dengan ajaran al-Quran.

Al-Quran itu dapat digelapkan sekira 500 tahun, tetapi ia tidak akan dapat digelapkan selama-lamanya.

Mulai di tengah umat di Malaysia mahu hudud dikanunkan. Bilangannya bertambah. Bukan PAS saja hendak mendaulatkannya.

Orang Umno pun sudah ada yang mahu. Ramai mana belum diketahui.

Orang Islam saja tidak menjamin hudud dapat dilaksanakan kerana dalam Islam itu ada juga yang zalim dan fasik. Yang zalim dan yang fasik tidak mahu.

Berkumpul sekalian manusia mahukan hudud seperti ajaran demokrasi, tidak mungkin hudud terlaksana tanpa izin Allah. Dengan izin Allah saja, setelah umat Islam beriktiar dulu, mogamoga dibukakan hati sekaliannya, semuanya mahu hudud.

Tiada ulasan: