Khamis, 16 April 2015

Projek LRT pertama di Pulau Pinang dilaksana 2016

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
 
GEORGETOWN: Pulau Pinang telah bersedia untuk melaksanakan projek LRT sulungnya sepanjang 17.5km yang menghubungkan Komtar dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.
 
Dengan pembinaan yang dijadual bermula tahun depan, projek bernilai RM4.5 bilion itu merupakan sebahagian daripada pakej penyelesaian untuk pulau tersebut yang telah sekian lama berdepan masalah trafik.
 
Projek LRT ini, yang dijangka akan dianugerahkan pada bulan Jun bakal menandakan pelaksanaan Pelan Induk Pengangkutan Awam Pulau Pinang bernilai RM27 bilion yang telah lama ditunggu-tunggu direalisasikan, yang juga termasuk lebuh raya 25km menghubungkan Bayan Lepas dan Tanjung Bungah.
 
Menurut sumber yang boleh dipercayai, Gamuda Bhd, IJM Corp Bhd, dan sebuah syarikat Cina telah disenarai pendek untuk melaksanakan projek-projek, yang sebahagian besarnya akan dibiayai melalui hak tebus guna tanah di negeri ini.
 
LRT dan lebuh raya baharu akan dibina menggunakan konsep Rakan Penghantaran Projek (PDP) di mana PDP akan campur tangan untuk menyelesaikan masalah yang perlu jika bahagian pembinaan gagal memenuhi kriteria pembinaan.
 
Dalam kes di Pulau Pinang, jika salah sebuah daripada syarikat dari Malaysia mendapat anugerah projek, ia mungkin perlu bekerjasama dengan syarikat Cina, terutamanya dalam pembinaan projek LRT.
 
Ia menampakkan seolah-olah syarikat Cina perlu memenangi kontrak tersebut.
 
 

Tiada ulasan: