Khamis, 23 April 2015

Pilihan Raya Kecil Gerakan: ‘cakap besar’ untuk puaskan hati Umno lagi di Permatang Pauh




Oleh Ng Kee Seng 


Wah! Sejak bilakah BN Gerakan mengambil berat mengenai "kebajikan" politik PKR dan Pakatan Rakyat? Atau adakah Gerakan telah membelot, mensabotaj BN-Umno di Permatang Pauh?
Harapanlah! Tidak mungkin, kerana Gerakan akan terus melekap dengan BN-Umno seperti lintah.
Itu semua adalah desas-desus politik bodoh oleh ketua Pemuda Gerakan, Tan Keng Liang.

The Star Online memetik Tan sebagai memberi amaran yang Pakatan akan mengalami tindak balas jika ia membuat keputusan untuk meletakkan ahli keluarga Anwar Ibrahim untuk bertanding dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh 7 Mei.

Betul ke? Tan, mengapa tidak biarkan saja PKR melakukan kesilapan dan menjejaskan peluangnya dalam pilihan raya kecil, dengan meletakkan presidennya Dr Wan Azizah Wan Ismail atau ahli-ahli keluarga Anwar yang lain.

Hakikatnya adalah BN takutkan tindak balas terhadap penahanan Anwar dan banyak isu-isu sosio-ekonomi yang memberi kesan terhadap rakyat Malaysia, disebabkan parti itu.

1Malaysia Development Berhad yang dibebani hutang bernilai RM42 bilion, hutang persekutuan yang meningkat, memaksa rakyat Malaysia membayar Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) setiap saat walaupun hanya untuk teh tarik dan roti canai, meminda Akta Hasutan untuk mengetatkan penguatkuasaannya dan menjahit bibir rakyat, menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dengan Akta Pencegahan Keganasan (Pota) untuk memudahkan lagi penahanan tanpa perbicaraan, toleransi berterusan terhadap golongan fanatik kaum dan agama, dan lain-lain lagi.

Tan mendakwa yang satu kajian lapangan menunjukkan bahawa pengundi-pengundi akan menunjukkan rasa tidak puas hati mereka jika PKR mencalonkan sama ada Azizah, atau anak perempuan Anwar, Nurul Nuha.

"Ia terbukti apabila Anwar telah disabitkan buat pertama kali pada tahun 1999, Azizah bertanding dan mengambil alih tempatnya. Kemudian pada tahun 2008, beliau mengosongkan kerusi itu untuk memberi laluan kepada Anwar.

"Ia berlaku sekali lagi sekarang, Anwar telah disabitkan dan mereka sedang merancang untuk mencalonkan ahli keluarganya," katanya pada sebuah sidang akhbar selepas mempengerusikan sebuah mesyuarat pilihan raya kecil akhbar.

Betulkah, Tan? Siapa sebenarnya yang menyebabkan Anwar dipenjara di bawah keadaan yang mencurigakan, dan memaksa pilihan raya kecil dijalankan?

Tan menambah: "Baru-baru ini turut dilaporkan bahawa PAS Permatang Pauh turut 'memberi amaran' supaya PKR tidak mencalonkan mana-mana ahli keluarga Anwar.

"Perlu ada perubahan di Permatang Pauh, dan ini adalah peluang kepada pengundi untuk 'ubah' (perubahan)," kata Tan, merujuk kepada slogan DAP "Ubah".

Pihak yang benar-benar memerlukan perubahan adalah Tan dan Gerakan, untuk mengumpul keberanian dan komitmen dalam menghadapi Umno dan menghentikan golongan fanatik perkauman dan agama yang sedang bermaharajalela.

Tan mendakwa yang Gerakan juga telah merangka strategi untuk menentang Pakatan di Permatang Pauh.

"Kami akan melawan pakatan pembangkang menggunakan media sosial. Itu adalah alat yang mereka telah gunakan untuk bermain permainan persepsi dengan rakyat.

"Sudah tiba masanya kami berhadapan dengan mereka menggunakan alat mereka. Selain itu, kami berharap untuk melihat sejumlah 500 belia dari Gerakan untuk membantu dalam pilihan raya kecil ini," katanya.

Betul ke? Bukankah Gerakan ada berbuat demikian dalam PRU13, selepas kalah teruk dalam PRU12?

Tiada ulasan: