Selasa, 7 April 2015

Pegawai polis dakwa dirinya bingung seperti dikawal kasanova

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
 
GEORGETOWN: Seorang pegawai kanan polis wanita memberitahu Mahkamah Majistret di sini pada Isnin bahawa dia tidak mempunyai niat untuk melepaskan seorang tahanan dikenali 'kasanova', dua tahun lepas.
 
ASP L. Chandkumary, 56, berkata dia tidak mengingati apa yang berlaku pada hari kejadian dan mendapati dirinya berada di dalam sebuah kereta yang diletakkan di tepi jalan, seorang diri lengkap dengan berpakaian polis.
 
Dia berkata fikirannya seperti dikawal oleh kasanova itu dan bertindak mengikut suara yang didengarinya.
 
"Pada masa itu, dia (tertuduh) asyik merenung saya dalam tempoh yang lama dan pada masa sama mulutnya terkumat-kamit. Badan saya lemah dan kepala saya berat. Saya tidak dapat bercakap apa-apa ketika itu. Saya seperti dikawal oleh sesuatu, saya tidak dapat jelaskan.
 
"Saya tidak ingat apa yang berlaku. Saya cuma ingat, saya berada di dalam kereta seorang diri. Kereta diletakkan di tepi jalan. Saya bingung. Saya percaya pada masa itu, dia telah larikan diri. Saya sedar, tertuduh memanipulasi fikiran saya dan saya ikut apa yang dia kata," katanya di hadapan Majistret Dianne Ningrad Nor Azhar.
 
Dia berkata demikian semasa menjawab soalan peguamnya, Danny C. Navarednam dalam pemeriksaan utama ketika memberi keterangan membela diri pada perbicaraan kes itu.
 
Pada 21 Okt 2013, Chandkumary mengaku tidak bersalah terhadap dua pertuduhan berhubung kes itu.
 
Bagi pertuduhan pertama, wanita itu didakwa sengaja melepaskan tahanan K. Prabaharan, 47, yang menghadapi pertuduhan kes penipuan pada 1.50 tengah hari di Kompleks Mahkamah George Town pada 9 Okt 2013.
 
Pertuduhan kedua pula, tertuduh didakwa membuat laporan palsu di Balai Polis Timur Laut pada 8.05 malam, hari yang sama berhubung insiden itu.
 
Bagi pertuduhan pertama, Chandkumary didakwa mengikut Seksyen 225A (1)(a) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tiga tahun, denda atau kedua-duanya manakala pertuduhan kedua mengikut Seksyen 182 kanun sama memperuntukkan penjara maksimum enam bulan atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.
 
Ditanya mengenai tindakan tertuduh memberi RM50 kepada anggota polis pengiring untuk membeli makanan pada hari kejadian, Chandkumary berkata dia tidak berniat jahat dan menganggap itu tanggungjawabnya sebagai pegawai atasan memandangkan ketika itu waktu makan tengah hari.
 
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Siti Fatimah Talib dan perbicaraan bersambung 27 April ini.
 
 

Tiada ulasan: