Sabtu, 11 April 2015

Mustahil Umno Menang Tanpa Bertanding Di Rompin



Oleh Wan Fauzudin NS

SAMADA RUU Enakmen Syariah yang akan dibawa oleh Presiden PAS ke Parlimen itu dibentangkan atau ditangguhkan, sedikit pun aku tidak merasa ada kaitan dengan PRK Parlimen Rompin nanti.

Peruntukan untuk bertanding Kerusi Parlimen Rompin bagi PR adalah Kerusi PAS jika berpandukan konsep yang dipersetujui bersama sebelum ini. Justeru itu, aku merasakan mustahil PAS akan melepaskan Kerusi ini dengan mudah kepada Umno/Bn walaupun Umno menyokong RUU tersebut. Kita kenali PAS sebagai parti yang akan sanggup bertanding tidak kira di mana saja, samada menang atau kalah. Prinsip perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS tidak mudah boleh dijual beli hanya dengan satu RUU yang belum pasti ke mana lagi.

Ada yang mewar-warkan kononnya Umno sedang memujuk PAS untuk memberi laluan kepada parti yang banyak menyusahkan rakyat itu agar menang mudah di Rompin atas dasar 'balas budi' di PRK Dun Chempaka dan sebagai galang ganti untuk Umno menyokong RUU yang bakal dibawa oleh Hj Hadi.

Kita ingin ingatkan Umno bahawa kita tidak akan benarkan Umno menang tanpa bertempur. Samada PAS akan terus bertempur di Rompin atau KEADILAN yang akan berdepan dengan Umno di sana.
Dengar khabarnya, ada calon Bebas yang mahu mencuba nasib sekali lagi untuk bertanding setelah hilang deposit di dalam PRU 13 yang lalu. Itulah semangat, namanya. Kalau calon Bebas yang hilang deposit pun mahu bertarung lagi, mustahil PAS yang tidak hilang deposit di Rompin baru-baru ini akan menyerah kalah.

Tiada ulasan: