Ahad, 5 April 2015

MP Rompin terkorban dalam nahas helikopter

MALAYSIAKINI



 


Bekas menteri yang juga ahli Parlimen Rompin, Tan Sri Jamaluddin Jarjis terkorban dalam nahas helikopter berhampiran Semenyih petang ini. Beliau berusia 63 tahun.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai memberitahu Bernama bahawa Jamaluddin adalah antara enam penumpang helikopter malang itu

Turut terkorban ialah Datuk Azlin Alias, ketua setiausaha sulit kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Manaka empat lagi ialah Datuk Tan Huat Seang, juruterbang kapten Clifford William Fournier, pembantu operasi Aidana Baizieva, dan pengawal peribadi Jamaluddin, Razakan B Seran.

Helikopter itu dipercayai dalam perjalanan pulang dari majlis perkahwinan anak perempuan Najib di Pekan, Pahang.

Sementara itu, Bernama melaporkan Jabatan Bomba Selangor berkata kesemua enam mayat telah dibawa keluar dari lokasi nahas untuk dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Helikopter milik IGB Corporation dan dikendalikan oleh Cempaka Aviation itu, terhempas dan terbakar pada kira-kira jam 4.55 petang.


Sementara itu, Bernama memetik seorang jurucakap JPAM sebagai berkata nahas itu berlaku ketika hujan dan angin kencang.

Sementara itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak tiba di lokasi kejadian pada jam 9.50 malam.

Beliau kemudian tiba di Unit Forensik HKL kira-kira pukul 12 malam.

Jamaluddin yang merupakan pengerusi Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA), pernah berkhidmat sebagai menteri dan juga Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat.

Dalam pilihan raya umum 2013, Jamaluddin memenangi kerusi Parlimen Rompin dengan majoriti 15,114 undi, menewaskan calon PAS Nuridah Mohd Salleh.

Jamaludin memperolehi 30.040 undi, manakala Nuridah meraih 14.926 undi. Penggundi di situ terdiri daripada 87 peratus Melayu, 2 peratus Cina dan 8 peratus lain-lain, yang kebanyakannya Orang Asli.

Sementara itu, Liow berkata satu pasukan khas ditubuhkan bagi menyiasat punca helikopter AS3655N2 Dauphin (9M-1GB) terhempas di Semenyih dekat sini, petang tadi.
  
Beliau berkata pasukan itu akan menyiasat dengan menyeluruh termasuk mengambil semua bukti di lokasi nahas itu.

"Pasukan khas ini akan membuat tinjauan di lokasi kejadian termasuk mengambil rakaman kokpit dalam helikopter untuk siasatan lanjut," katanya ketika
ditemu bual oleh stesen televisyen swasta, Astro Awani, secara langsung malam ini.

Liow berkata kesemua enam mayat mangsa nahas itu akan dibawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk dibedah siasat dan pengecaman identiti, yang prosesnya dijangka selesai malam ini.

Menurutnya lagi, Jabatan Penerbangan Awam (DCA) telah memulakan siasatan terhadap nahas itu.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor Datuk Abdul Samah Mat berkata, kesemua mayat mangsa nahas helikopter, dikeluarkan dari lokasi kejadian pada kira-kira jam 11.30 malam sebelum terus dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk proses bedah siasat dan mengenal pasti identiti.

Menurutnya, proses pencarian barangan peribadi dan mengeluarkan bangkai pesawat, akan diteruskan esok.

"Kawasan lokasi akan terus dikawal rapi oleh pasukan keselamatan sehingga semuanya selesai," katanya kepada pemberita di lokasi nahas .

Sementara itu, Ketua Polis Selangor Datuk Abdul Samah Mat berkata, kesemua mayat mangsa nahas helikopter, dikeluarkan dari lokasi kejadian pada kira-kira jam 11.30 malam sebelum terus dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk proses bedah siasat dan mengenal pasti identiti.

Dalam pada itu, Abdul Samah berkata satu pasukan khas merangkumi Polis Diraja Malaysia, Jabatan Penerbangan Awam dan Kementerian Pengangkutan akan ditubuhkan bagi mengenal pasti punca sebenar nahas.

Menurutnya pasukan itu akan menjalankan siasatan terperinci dan rapi dari segenap aspek.
 
 

Tiada ulasan: