MALAYSIAKINI
Caj perkhidmatan yang diamalkan kebanyakan restoran dan hotel di negara
ini bagi menggantikan konsep memberi tip, dilihat tidak lagi relevan,
kata Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan
Kepenggunaan Datuk Seri Alias Ahmad.
Katanya, caj perkhidmatan bukan sesuatu yang wajib dikenakan pengusaha
hotel dan restoran dengan mengambil contoh Carlton Holiday Hotel, Shah
Alam yang tidak mengenakan caj berkenaan kepada pelanggan mereka.
Alias berkata kutipan caj perkhidmatan itu juga berkemungkinan tidak disalurkan kepada pekerja.
"Tidak semua pengendali restoran dan hotel yang mengenakan caj
perkhidmatan mengamalkan konsep sama seperti 'tipping' dengan memberi
wang yang dikutip itu kepada pekerja mereka... ini salah," katanya dalam
sidang media berkenaan isu Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST)
(Antipencatutan) di Putrajaya hari ini.
Beliau berkata caj perkhidmatan juga tidak wajar dikenakan memandangkan
dasar gaji minimum telah dilaksanakan sejak Januari tahun lepas.
Alias berkata kerajaan dalam proses mengeluarkan polisi baru berkaitan
caj perkhidmatan berkenaan dan peniaga harus mempamerkan notis
perjanjian bersama di premis mereka berkenaan caj yang dikenakan.
Katanya negara maju seperti Amerika Syarikat, Mexico dan Emiriah Arab
Bersatu, tidak lagi mengamalkan konsep 'tipping' di negara mereka.
"Banyak negara telah berubah," katanya.
Dalam pada itu, Alias berkata tujuh kesalahan membabitkan aktiviti
pencatutan, tidak meletakkan tanda harga dan tanda harga mengelirukan
dikesan hasil pemeriksaan ke atas 98 restoran dan 37 hotel.
"Notis telah dikeluarkan kepada mereka dan tempoh tujuh hari diberikan
untuk mereka menjawab notis tersebut sebelum siasatan dilakukan,"
katanya.
Alias berkata sepanjang seminggu pelaksanaan CBP, sejumlah 320 notis
telah dikeluarkan kepada peniaga untuk mendapatkan penjelasan dan
justifikasi punca kenaikan harga atau caj perkhidmatan yang tidak
munasabah di pasaran.
- Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan