Banjir
 
 
 
TANAH MERAH - Kerajaan Persekutuan memperuntukkan sebanyak RM759 juta bagi membantu usahawan kecil dan sederhana serta petani memulihkan kembali sumber ekonomi mereka yang terjejas banjir akhir tahun lepas, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
  
Timbalan Perdana Menteri berkata, peruntukan itu disalurkan menerusi beberapa kementerian antaranya Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.
  
"Kami salurkan menerusi beberapa agensi bertanggungjawab seperti Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun Nasional), Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (SME Corp) dan Bank Negara.
  
"Daripada jumlah itu, sebanyak RM8.97 juta diperuntukkan khusus kepada usahawan kecil dan sederhana serta petani di Kelantan," katanya ketika berucap pada majlis Penyerahan Bantuan Pemulihan Ekonomi Mangsa Banjir di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanah Merah I di sini, hari ini.
  
Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim, Ketua Pengarah Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Shukry Mohd Salleh dan Ahli Parlimen Tanah Merah merangkap Ketua Umno Tanah Merah, Datuk Ikmal Hisham Abd Aziz,
  
Muhyiddin berkata, walaupun kerajaan negeri Kelantan dipimpin oleh pembangkang, kerajaan Persekutuan tidak sesekali menganaktirikan negeri itu, malah duduk semeja dengan pemimpin negeri bagi memulihkan kembali kehidupan mangsa banjir di Kelantan.
  
"Atas dasar kemanusiaan, kami ketepikan perbezaan politik, malah kami duduk bersama dalam jawatankuasa (banjir). Kalau kami tak lakukan begitu, ada pihak akan kata ia semua bertujuan politik.
  
"Bila Umno tolong, kata ada (tujuan politik), bila Pas tolong, juga akan ada yang kata bertujuan politik. Jadi kami duduk semeja, orang nak cakap ia bertujuan politik pun tak apalah," katanya.

Sementara itu, Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan berkata, kerajaan turut memperuntukkan RM20 juta dalam bentuk geran kepada mana-mana penyelidik Universiti Awam (UA) dan Universiti Swasta yang berminat mengkaji faktor kenapa berlakunya banjir besar di Kelantan.
  
"Ada yang kata sebab penebangan balak yang berlebihan sehingga menyebabkan hakisan muka bumi, tiada perancangan teliti, sungai tak dipelihara dan sebagainya.
  
"Kami (kerajaan) dah mulakan langkah ini (kajian). Mana-mana universiti yang berminat untuk membuat kajian, wujudkan pasukan penyelidik dan mohon geran dengan Kementerian Pendidikan, dan hasilnya bentang kepada saya untuk tindakan lanjut," katanya. - Bernama