Selasa, 24 Mac 2015

Telefon pintar buat kanak-kanak sakit mental?

SINAR HARIAN


Telefon pintar buat kanak-kanak sakit mental? - Gambar hiasan
 
 
 
MENURUT psikoterapi kanak-kanak, Julie Lynn Evans, jumlah kanak-kanak yang mengalami tekanan perasaan dan anorexic meningkat, dan ianya pasti berkaitan dengan komputer, telefon pintar dan dunia maya (Internet).

"Sesuatu yang jelas sedang berlaku," kata Evans dipetik Telegraph.uk.

"Saya nampak bukti yang sama dalam sejumlah kes melibatkan tekanan perasaan dan anorexic pesakit saya."

"Saya rasa, kehadiran telefon pintar dan jalur lebar (broadband) mengubah keadaan dan drama dalam penyakit mental (melibatkan) kanak-kanak," tambahnya.

Evans dengan jelas menyalahkan perbuatan memberikan telefon pintar kepada kanak-kanak.

"Pada tahun 90-an, saya cuma hadapi satu atau dua kes membunuh diri melibatkan remaja, tapi kini saya dapat empat kes setiap satu bulan," jelasnya.

Selain itu, kes buli di alam maya juga terlalu banyak dan bukan sesuatu yang baru, dan pengurusan sekolah perlu berusaha untuk menangani masalah berkenaan.

Tiada ulasan: