Sabtu, 21 Mac 2015

Senarai Ranking Kelajuan Internet di Asia 2015? Malaysia Internet Laju dan Murah?




kelajuan internet



Senarai Ranking Kelajuan Internet di Asia 2015? Malaysia Internet Laju dan Murah? : Ketika kita cuba bercakap dengan Malaysia ke arah negara berpendapatan tinggi dan menuju ke era negara maju daripada status membangun yang ada sekarang ini, Malaysia masih lagi terkial-kial mencari rentak untuk menawarkan kelajuan internet yang lebih baik kepada pengguna internet di malaysia pada harga yang lebih munasabah dan berpatutan
  • Harga mahal, internet laju. Masih boleh maaf lagi.
  • Harga mahal, kelajuan internet nyawa-nyawa ikan. Yang ini, satu penindasan kepada pengguna
BACA SINI : Internet Percuma di Malaysia 30 Minit Sehari Bagi Rakyat Miskin 
Di Bandar & Luar Bandar & Penerima BR1M!

Berdasarkan semakan Berita Semasa jikalau mengikut standard Federal Communications Commission (FCC) di Amerika Syarikat, standard broadband adalah 25 Mbps dan ke atas. Malah ada yang mencadangkan supaya terma broadband hanya untuk speed 100 Mbps. Segala teknologi ADSL tidak lagi dianggap broadband sebab tidak dapat menyediakan kemudahan kelajuan internet 25 Mbps.

Hanya 6.3% penduduk di sana memiliki capaian Internet kurang daripada 4 Mbps. Dan 13.1% memiliki kemudahan Internet kurang daripada 25 Mbps. Tolonglah jangan mengatakan bumi Amerika tidak bergunung ganang.

Malah Amerika sendiri dianggap ketinggalan dalam perbandingan soal internet laju berbanding negara-negara di Eropah dan Asia yang lain.

Malangnya, ketika negara jiran kita di Asia yang lain berbicara tentang streaming 4K, rakyat di Malaysia masih lagi berbincang sama ada streaming video youtube 144p masih sangkut atau tidak. Ermmm….

Dalam pada masa yang sama semakan Berita Semasa melalui laporan yang dikelaurkan sendiri oleh portal Statista menunjukkan ranking dan kedudukan kelajuan Internet dikalangan negara-negara Asia yang terkini tahun 2015 :

 

Senarai Ranking Kelajuan Internet di Asia 2015?

  1. Korea Selatan : 25.3 Mbps
  2. Hong Kong (China) : 16.3Mpbs
  3. Jepun : 15 Mpbs
  4. Singapura : 12.2 Mbps
  5. Taiwan (China)
  6. Australia
  7. Thailand
  8. Malaysia
  9. China
  10. Indonesia
  11. Vietnam
  12. Filipina
  13. India
Jikalau purata kelajuan internet di dunia adalah sekitar 4.5 Mpbs, malangnya purata sambungan kelajuan internet di Malaysia hanyalah 4.1 Mpbs sahaja.

Bagaimana pula kelajuan internet yang anda langgan sekarang ini? Sesuai dengan caj dan yuran langganan internet yang dikenakan ke atas anda?


Tiada ulasan: