Khamis, 26 Mac 2015

PM beri jawapan sebaris soalan pinjaman 1MDB

MALAYSIAKINI



 
 
 
Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Abdul Razak enggan melayan soalan di Dewan Rakyat berhubung butiran mengenai pinjaman 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dari bank-bank tempatan.

Soalan dari Rafizi Ramli (PKR-Pandan) menuntut butiran, sehingga Januari 2015, serta hasil penemuan audit pematuhan Bank Negara bagi setiap bank.

Bagaimanapun, Najib memberi jawapan bertulis sebaris mengenainya, iaitu sehingga Januari 2015, hutang 1MDB kepada bank-bank tempatan adalah RM5.037 bilion.

Merupakan 12 peratus daripada jumlah hutang 1MDB, ia membayangkan bahawa ia bukan satu risiko sistemik kepada sistem perbankan Malaysia.

Sebelum itu, Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz (kanan) telah berkata bahawa ujian tekanan menunjukkan 1MDB tidak akan menjejaskan ekonomi.

Menteri kabinet Khairy Jamaluddin juga pernah dilaporkan berkata walaupun terdapat kebimbangan mengenai risiko sistemik, beliau percaya 1MDB tidak akan menjadi lubang hitam yang menelan bank-bank Malaysia jika ia gagal membayar hutangnya.

Sementara itu, Rafizi memberitahu pemberita bahawa dengan memilih untuk diam mengenai penemuan audit itu, Najib sebenarnya menunjukkan bahawa Bank Negara telah membangkitkan isu-isu serius mengenai proses kelulusan pinjaman itu.

Rafizi (menjelaskan bahawa soalannya bertujuan untuk mencungkil hasil audit pematuhan Bank Negara terhadap pinjaman yang diberikan oleh Maybank, RHB dan Ambank.

Menurutnya lagi, beliau telah diberi maklumat bahawa Bank Negara telah membangkitkan isu-isu serius dengan Ambank berhubung proses kelulusan pinjaman yang diberikan kepada 1MDB.

Katanya, isu terpenting bukanlah sangat mengenai jumlahnya kepada kepada sistem perbankan tetapi dakwaan mengenai kekurangan urus tadbir yang selanjutnya boleh menjejaskan kredibiliti perbankan dan kewangan, ekoran skandal 1MDB setakat ini.

Hakikat bahawa menterinya enggan menjawab, tambah Rafizi, hanya boleh mengesahkan bahawa dakwaan itu mempunyai beberapa kebenaran.
 
 

Tiada ulasan: