Khamis, 5 Mac 2015

Pembelotan masyarakat dalam kes jenayah

SELANGOR KINI


Kes gangster berparang banyak berlaku di Klang dan beberapa lokasi lain hingga mengorbankan nyawa dipercayai ekoran perebutan kawasan. Wartawan SelangorKini, Afix Redzuan menemu bual penganalisis jenayah, Kamal Affendi Hashim mengenai kepentingan peranan masyarakat.

Ramai resah berikutan kes kumpulan gangster berparang umumnya kian menjadi-jadi kebelakangan ini. Komen?

Kalau menyangka polis tidak mengambil pandang, tidak beri perhatian, itu saya sangkal. Dari masa ke masa, kes samun berparang menjadikan orang perseorangan, kenderaan, rumah dan premis perniagaan sebagai sasaran. Kita dapat lihat tangkapan yang dibuat polis.

Yang penting ialah pera-nan masyarakat. Bukan setakat laporkan kejadian tetapi kalau ada percubaan membeli bara-ngan curi, hendaklah dilapor.

kamal affendi ihsan blogmasjidbandarbukitraja2Tidak mungkin barangan samun seperti komputer riba, telefon bimbit digunakan me-reka, sudah pasti ia dijual. Jadi pembeli juga yang curang kepada masyarakat.

Kebanyakan maklumat di laman sosial lebih berbentuk perkauman misalnya pergaduhan antara kaum dan melibatkan warga asing. Pandangan?

Inilah masalahnya. Kadang-kadang penerangan gambar yang mereka muat naik tidak mengambil kira sensitiviti, ada kalanya fitnah semata-mata. Bila dikaitkan dengan kaum tertentu, misalnya India, walhal bukan mereka. Ini menimbulkan kekecohan hingga boleh menimbulkan ketegangan kaum.

Ambil contoh, penyebaran kejadian di sebuah pasar raya walhal yang terlibat bukan dilakukan orang Malaysia. Tetapi apabila viral, ia dikatakan orang Malaysia dan merujuk kaum tertentu. Ini menjadi polemik masyarakat sehingga timbulnya ketakutan.

Dari segi kajian, adakah statistik jenayah berada di tahap membimbangkan?

Apa-apa bentuk jenayah mestilah ia menjengkelkan. Apabila kes dibuka, polis akan beri perhatian sama ada kes itu kecil atau besar. Polis akan melakukan tindakan berdasarkan siasatan atau maklumat orang awam dalam menyelesaikan kes.

jenayah2 pcaSecara statistiknya, sasaran yang ditetapkan antarabangsa ialah 25 peratus penyelesaian kes mengikut jumlah laporan kes setiap tahun. Di Malaysia, polis mensyaratkan pencapai-an penyelesaian kes ialah 45 peratus. Ini direalisasikan.
Secara keseluruhan, bagaimana kerjasama masyarakat dalam membanteras jenayah?

“Hampir setiap hari, ada pembelotan sebahagian ahli masyarakat.
Umpamanya membeli barangan curi, tahu maklumat jenayah tetapi enggan dedahkan maklumat.

Walaupun berpuas hati de-ngan peranan masyarakat dalam pencegahan jenayah dari segi rondaan dan sebagainya tetapi mereka perlu pertingkatkan lagi kerjasama dengan menyalur maklumat.

“Barangkali masyarakat hanya berfikir mereka hanya ada sedikit maklumat tetapi sebenarnya, apabila dicampur dengan maklumat orang lain, mungkin jadi komposit maklumat yang membantu
penyelesaikan kes. Malangnya, ramai berdiam diri atau menganggapnya tidak penting. Akhirnya tanggungjawab itu dipikul polis.

Kecuaian menjadi kunci utama jenayah seperti kecurian motosikal dan seumpamanya. Bagaimana kecederungan kes yang meragut nyawa?

jenayah tembakDari segi kes melibatkan nyawa tidak sampai 200 kes setahun. Jumlah kemalangan jalan raya lebih tinggi daripada jenayah.

Untuk berlaku jenayah, perlu ada kombinasi tiga faktor iaitu kehadiran penjenayah, sasaran dari segi mangsa atau tempat dan peluang.

Hanya gabungan tiga perkara tadi dalam satu titik, maka jenayah berlaku. Untuk kurangkan penjenayah agak sukar kerana dalam tamadun manusia, memang adanya penjenayah. Yang boleh dilakukan orang awam ialah mengurangkan peluang dari menjadi mangsa penjenayah.

Tiada ulasan: