Khamis, 26 Mac 2015

MP 'naik angin' bangunan baru DBKL RM300 juta

MALAYSIAKINI


 


Cadangan pembinaan sebuah bangunan baru untuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang menelan belanja RM300 juta, membuat seorang ahli Parlimen di Wilayah Persekutuan 'naik angin'.

"Ini adalah gila. Mengapa kita perlu menghabiskan begitu banyak wang untuk sebuah bangunan baru bagi majlis tempatan?

"Bukankah lebih baik jika kerajaan menggunakan wang itu untuk membina lebih banyak rumah pangsa kos rendah?" tulis MP Seputeh Teresa Kok di Facebook.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas jawapan di Parlimen bagi soalannya semalam, oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Tengku Adnan Mansor.

Jawapan bertulis itu menyebut pembangunan semula Menara DBKL 2 akan melibatkan peruntukan RM300 juta, dengan RM1 juta diperuntukan bagi kerja penyediaan reka bentuknya.

"Pelantikan konsultan/kontraktor bagi menjalankan kerja-kerja pembinaan menara DBKL 2 ini sebenarnya belum dibuat kerana ia masih di peringkat perancangan.

"Sekiranya dilaksanakan, projek ini dijangka siap selepas tahun 2020," kata menteri itu.

 
Novemberl lalu, The Star melaporkan bahawa projek itu membabitkan perobohan bangunan 12 tingkat DBKL sekarang dan bangunan baru itu akan dibina di tapak tersebut.

Reka bentuk yang dicadangkan - yang dipilih daripada satu peraduan - mempunyai empat menara, termasuk Menara 1 yang sedia ada dan sebuah menara baru pencakar langit setinggi 57 tingkat. Menara 1 adalah bangunan yang diwartakan sebagai bangunan warisan.

Tiada ulasan: