Sabtu, 21 Mac 2015

Kemahiran kewangan ajaib ahli politik Umno Baru





Oleh Mariam Mokhtar


Ini adalah masa yang sukar dan ahli-ahli politik dan kerap memberitahu kita untuk mengikat perut, dan berhenti mengadu tentang kos makanan dan perkhidmatan yang tinggi. Kita dinasihatkan supaya mencontohi Perdana Menteri kita Datuk Seri Najib Razak, yang berhemat.

Najib telah berjaya membantu kumpulan wanita yang paling penting, wanita Bakti, isteri-isteri menteri dan kakitangan awam. Mereka mempunyai pendapatan yang tidak tetap tetapi mereka mendapat perjalanan dengan pesawat tanpa had

Mereka hanya mempunyai satu ketakutan – peniaga-peniaga yang menipu. Mereka adalah penting kerana Najib tahu bahawa mereka, bukan suami mereka, yang merupakan pembuat keputusan sebenar di Malaysia.

Najib telah memberi jaminan kepada isteri-isteri ini, bahawa apabila cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dikuatkuasakan, mereka tidak akan ditipu oleh pendandan rambut dan tukang jahit yang tidak bertanggungjawab. Kos membikin rambut atau baju kurung mereka mungkin meningkat, tetapi perbezaan itu akan diterima Jabatan Perbendaharaan. Ini adalah harga yang kecil untuk dibayar, demi patriotisme.

Najib tahu bahawa mereka perlu berketerampilan baik, dan makan dengan enak.

Sebagai penyokong hasil-hasil tempatan, Najib mahukan kita makan sayur-sayuran hijau tempatan, seperti kangkung, untuk meningkatkan ekonomi kita. Beliau telah menggesa kita untuk berhenti makan sayur-sayuran asing seperti kubis Brussel. Beliau menyedari kenaikan berjuta-juta ringgit dalam jumlah import sayur ini, sepanjang tempoh Krismas. Dia tidak gemari sayuran ini, kerana ia membuatkan perutnya sakit, tetapi dia tahu bahawa kepentingan petani-petani tempatan adalah satu keutamaan.

Untuk membantu beliau, Najib telah mendapatkan bantuan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; tetapi Ismail salah sangka dan mengarahkan supaya peniaga Cina diboikot. Ismail kemudiannya menjelaskan bahawa dia bukan mencuba menjadi rasis, dia hanya “nyanyuk".


Apabila Najib bergegas pulang, dan menghentikan percutian golfnya, bagi menangani kejadian banjir di Kelantan, penasihat beliau terlupa untuk memberitahunya untuk memakai but getah. Apabila tebukan dalam kasut golf putihnya membenarkan air meresap masuk, beliau mula mengalami sakit perut.

Menyedari yang pendidikan sekolah Inggerisnya mungkin telah menjadikannya lemah, Najib memuji petani-petani kerana lebih kuat darinya. Beliau berkata mereka bernasib baik dapat membanting tulang di ladang, sedangkan dia terpaksa menghadiri mesyuarat yang tidak putus-putus, mencari jalan untuk menghentikan hujan.

Dalam sesi-sesi perbincangan ini, Najib menyaksikan bagaimana para pembantunya hanya dapat menggeleng-gelengkan kepala mereka berputus asa, terhadap hujan yang lebat. Beliau mendapati bahawa satu-satunya orang yang memiliki cadangan yang paling membina mengenai langkah menghalang banjir, adalah ahli politik pembangkang, Nik Abduh Nik Aziz, yang berkata, "Tuhan marah bahawa hudud tidak dilaksanakan di Kelantan."

Najib kemudian menyedari bahawa pelaksanaan hudud adalah ibarat sambil menyelam sambil minum air. Dia akan dilihat sebagai pelindung Islam. Dia boleh menjimatkan wang dan mengelakkan dari membayar royalti minyak bagi Kelantan.

Pelaksanaan hudud adalah satu cara lain untuk membuktikan bahawa dia boleh menyamai percubaan sebelumnya Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengIslamkan Umno Baru. Najib mahu Umno Baru menjadi juara hudud dan Islam. Dia tidak bersedia untuk membenarkan PAS mencuri perhatian. - bm.theantdaily.com

Tiada ulasan: