Hadi awang Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang
 
 
 
KUALA LUMPUR - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengakui bahawa masa depan Pakatan Rakyat dalam keadaan 'tidak pasti' susulan isu Rang Undang-Undang Persendirian berkaitan hudud yang ditentang dua rakan sekutunya.

Tambah Abdul Hadi, untung nasib perikatan pembangkang yang ditubuhkan selepas PRU 2008 itu bukan berada di tangannya.

"PR punyai masa hadapan? Saya tak tahu," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Bangunan Parlimen hari ini.

Sementara itu, mengulas mengenai perjuangan Pas  dalam menegakkan pelaksanaan hukum hudud, beliau berkata tiada laluan mudah bagi tujuan tersebut.

" Tiada yang mudah dalam perjuangan, Namun Insya-ALLAH, Pas  ada alternatif lain," ujarnya lagi.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Abdul Hadi berkata, beliau bersedia untuk bersemuka dengan mana-mana pihak yang ingin berbincang mengenai perkara itu.

"Saya baru balik dari luar negara, saya bersedia untuk jumpa dengan semua, termasuk kerajaan, saya terbuka untuk berbincang," ujarnya lagi.

Terdahulu Abdul Hadi pada 18 Mac memohon kepada Parlimen untuk membentangkan rang undang-undang hudud untuk meminda Akta Mahkamah Syariah 1965, bagi membolehkan Enakmen Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) Kelantan dapat dilaksanakan mengikut perundangan Islam.

Namun, usaha itu telah mencetuskan konflik di antara rakan Pas, iaitu DAP dan PKR yang sama sekali tidak bersetuju dengan langkah Abdul Hadi tersebut sehinggakan berlakunya krisis antara mereka.

[ ARTIKEL BERKAITAN: Pas bincang status dalam PR Isnin ]