Sabtu, 21 Mac 2015

Anwar hadir di Mahkamah Syariah Selasa ini

MALAYSIAKINI


 


Selepas tiga tahun tahun, Rayuan Syariah Mahkamah Rayuan Kuala Lumpur telah membuat keputusan untuk mendengar kes qazaf antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan dua yang lain.

Anwar, yang sedang menjalani hukuman penjara di penjara Sungai Buloh, dikehendaki hadir di mahkamah apabila kes itu didengar Selasa depan.

Ini adalah kali kedua Anwar dikehendaki menghadiri prosiding mahkamah setelah Mahkamah Persekutuan bulan lepas menolak rayuannya terhadap sabitan tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan dan mengekalkan hukuman penjara lima tahun.

Anwar, yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh dan Ketua Pembangkang Parlimen, telah dipanggil semula pada 17 Februari  - seminggu selepas beliau dihantar ke penjara - untuk memberi keterangan dalam kes samannya terhadap Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman.

Kali ini, kehadiran Anwar diperlukan bersama-sama dengan peguam syarie Zainul Rijal Abu Bakar, yang mewakili Jamil Khir dan dua yang lain - ketua pendakwa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) Shamsuddin Hussain dan bekas pengarah JAWI, Datuk Che Mat Ali.

Jamil Khir adalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab bagi hal ehwal agama Islam.

Perintah untuk kehadiran mereka telah ditandatangani oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah Syariah, Syazana Syahida Moktar. Difahamkan pihak berkuasa Jabatan Penjara sedang mengatur kehadiran Anwar Selasa ini.

Di bawah Akta Kesalahan Syariah Wilayah Persekutuan 1997, qazaf adalah tuduhan yang dibuat oleh pengadu berhubung dakwaan melakukan maksiat atau dakwaan melakukan hubungan seks tanpa disokong oleh empat saksi lelaki.

Qazaf difailkan 7 tahun lalu

MP Permatang Pauh itu memfailkan permohonan qazaf itu pada 9 Julai 2008 di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur Syariah, menuntut ketua pendakwa JAWI mengambil tindakan terhadap Saiful berhubung aduan liwat kerana ketua ketua umum PKR itu mendakwa bahawa bekas pembantunya berbohong dan gagal mengemukakan empat saksi bagi menyokong dakwaan itu.

Bagaimanapun, mahkamah menolak permohonan Anwar itu dua tahun kemudiannya selepas ia membenarkan bantahan awal oleh Jamil Khir.
                                                         
Mahkamah memutuskan permohonan itu adalah remeh dan menyusahkan kerana ketua pendakwa JAWI mempunyai fungsi separa kehakiman di mana beliau tidak boleh diberi tekanan politik dalam melaksanakan tugasnya.

Walaupun ditolak, Anwar memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur itu.

Juga selepas permohonan qasaf itu ditolak, Anwar telah memohon untuk membatalkan Zainul Rijal daripada mewakili Jamil Khir (kiri) berikutan penemuan bahawa peguam itu telah dilantik menjadi ahli Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), yang menyelia mahkamah syariah KL.

Pada 30 Januari 2012, Mahkamah Rayuan Syariah Kuala Lumpur menolak rayuan Anwar terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur untuk tidak memaksa tiga mereka - Jamil Khir, Shamsuddin dan Che Mat - untuk mengambil tindakan qazaf terhadap Saiful.

Dalam satu keputusan yang mengejutkan, ia membenarkan bantahan awal oleh Jamil Khir, tanpa kebenaran diberikan oleh mahkamah syariah tertinggi di Wilayah Persekutuan.
                                                       
Ekoran keputusan itu, peguam Anwar - Kamar Ainiah Kamaruddin, Rafie Mohd Shafie dan Mohamad Burok yang juga seorang peguam kanan syarie - bertindak keluar dari Mahkamah Rayuan Syariah Kuala Lumpur itu.

Dalam prosiding mahkamah itu, Zainul Rijal tidak mewakili Jamil Khir dan dua yang lain, kerana ketiga-tiga mereka diwakili oleh peguam syarie Roslizam Rahim, Abdul Rahim Bahri dan Mohd Redzuan Ramli.

Ini membawa kepada pendengaran Selasa ini kerana ia difahamkan  bahawa Zainul Rijal telah membuat bantahan awal terhadap permohonan Anwar untuk membatalkan kelayakan beliau mewakili tiga-tiga mereka.

Bagaimanapun, bantahan awal Zainul Rijal itu atas alasan bahawa dia telah menarik diri daripada mewakili ketiga-tiga mereka selepas dilantik sebagai ahli majlis MAIWP, telah ditolak oleh Mahkamah Syariah dengan kos.

Memandangkan ini, pada pandangan peguam Anwar, Zainul Rijal (kiri) masih menjadi peguam Jamil Khir.

Masih belum diketahui sama ada Mahkamah Rayuan Syariah Kuala Lumpur akan menetapkan tarikh untuk mendengar semakan permohonan Anwar terhadap keputusan 30 Januari 2012.

Dalam permohonan semakan itu, Jamil Khir dan dua yang lain juga memohon untuk membatalkan semakan tersebut. Mereka memfailkan perkara itu pada 24 April, 2012.


Tiada ulasan: